Aanrijding!

4 juli 2019 - Kirkjubæjarklaustur, IJsland

Vanmorgen na het ontbijt nog even een wandeling gemaakt over het zwarte strand. Een apart gezicht! Nadat de tank gevuld was reden we verder richting het zuidoosten. De bestemming voor vandaag is Kirkjubæjarklauster (zeg dat maar eens 10 keer na elkaar!) een klein dorpje ideaal voor een rustige dag. De 70 km verliepen rustig. Eerst bloemenvelden zover je kon kijken dan weer uitzicht op de Myrdaldjökull (gletsjer), adembenemend. Een paar kilometer verderop waande je jezelf weer in een maanlandschap. Zover je kon kijken vulkanisch gesteente. Hier loopt één van de breuklijnen door IJsland. We zagen veel fietsers ons tegemoet komen. Gezien de weinige bepakking waarschijnlijk onderdeel van een fietsarrangement waarbij de bagage alvast vooruit wordt gebracht. Op de smalle wegen is het al lastig als twee auto’s elkaar moeten passeren, als fietser ben je hier extra kwetsbaar. Even rustig rijden en ruim om ze heen. De eerste 8 fietsers gingen prima totdat een automobilist geen geduld kon opbrengen en ondanks dat ik op dat moment op gelijke hoogte reed als de tegemoetkomende fietser, perste hij zich met zijn auto tussen mij en de fietser in. Ik reed al uiterst rechts, de fietser had al moeite om met de fikse wind het stuur recht te houden en toch vol gas ertussendoor. Een luide tik, Een buitenspiegel vloog in stukken over de weg. De fietser kwam gelukkig met de schrik vrij. De camper had geen schade maar de automobilist reed gewoon hard door. Het adrenalinepeil was even skyhigh en het enige wat we de automobilist wisten na te roepen was “EIKEL” en stiekem hoopten wij dat hij een fikse schade heeft. Na een paar minuten kalmeerde de omgeving ons gemoed en niet veel later bereikten we Kirkjubæjarklauster. Een mooie camping met professionele witgoed installatie. En dan weet je het wel dan is Lettie niet meer te houden. Het beddengoed en de onderbroekjes moesten eraan geloven en nu hangt het waslijntje vol met wapperende textielen. Een kleine wandeling en verder een lekkere dag om te lezen en bij te komen van dat enerverende moment.

Toedels

1. Ellen:
    4 juli 2019
    Nou ja zeg..... vanuit scheveningen roepen wij ook heel hard EIKEL. ...... gelukkig goed afgelopen. En dank je voor weer een mooi verhaal.. liefs ellen en marinus
  2. Mathilda Schluter:
    4 juli 2019
    Ja hoor Mike, je hebt het voor elkaar: tijdens het lezen zat ik een aantal keer Kirkjubæjarklauster hardop uit te spreken. Ik moet zeggen: ging mij goed af. 😂🤣

Wat een geluk bij dit ongeluk dat jullie en de camper er goed zijn afgekomen zeg. Ik had er een ander woord voor: klojo 😉
  3. Milldred Bouwmeester:
    5 juli 2019
    Ook daar heb je dus aso’s. Wat een geluk dat er niet meer schade was en niemand gewond. Heb geprobeerd de naam Kirkjubaejarklaustur uit te spreken. Gaat iets makkelijk dan schrijven. Waar zit die toets met ae aan elkaar? Niet op mijn tablet, helaas.
  4. Petra Stad:
    5 juli 2019
    Ik hoop dat "eikel" ook een lekkere Ijslandse vloek is.
  5. Peter:
    Goed stuurwerk Mike 😎 en veel plezier daar nog in IJsland
  6. Jolanda de Bruin:
    12 juli 2019
    Bijzonder dat zwarte strand.. !
    "En dan is Lettie niet meer te houden"..Haha.. je schrijft leuk Mike !