Dubbele editie

7 juli 2019 - Höfn, IJsland

Hallo lieve lezers, zo dat dagje vrij heeft mij goed gedaan. De batterij is weer opgeladen… Natuurlijk is er voor het oplettende oog ook tijdens de vrije dag genoeg te zien en daarom een verslag van zaterdag en zondag. Een dubbele dosis!

Over het geheel genomen is het een rustig weekend geweest. Het weer was wisselvallig: soms zon dan weer een ijzige wind met gemiddeld een temperatuur van zo’n 14 graden. Gisteren hebben we een kleine wandeling gemaakt door het dorp, een lokale tentoonstelling bezocht en boodschappen gedaan. De zon was ruim aanwezig en zo was het buiten goed toeven. Rond 16 uur is het altijd gezellig. Dan komen veel reizigers de camping op om een plekje voor de nacht te vinden. In het midden van de camping staat een heuveltje met daarop een bankje en van daaruit heb je prima zicht op het komen en gaan. Ons oog viel op een ouder Frans stel. We schatten ze beide in de 70. Wandelend over het terrein op zoek naar die ene ideale plek. Het duurde even maar na een kwartiertje was een compromis bereikt. We dachten aan een caravan of camper maar in ieder geval iets met luxe. Dit had denk ik te maken met de kleding die zij aanhad. Een nette broek en blouse en schoentjes met een hakje. Groot was onze verbazing toe zij kwam aanrijden met een Kia Picanto en verder niets. We gingen er eens goed voor zitten… Ze hadden hun zinnen gezet op dat plekje rondom de picknicktafel maar de tafel stond precies op het mooiste plekje! Dus eerst maar even de tafel verplaatsen. Uit de auto haalden zij twee kleine zakjes en begonnen zij beiden een tentje te ontvouwen. Zij een klein koepeltentje en hij zo’n sigaar waar je alleen maar in kunt liggen. Oké, ze slapen apart! Hoe zit dat dan? Hebben ze ruzie, misschien kennen ze elkaar pas kort of vertrouwt ze de grijpgrage handjes van hem niet in dezelfde tent. Na een half uur stonden beide tentjes aan weerszijde van de picknicktafel en werden de matjes, slaapzakken en overige toebehoren op zijn plaats gelegd. Hoe het nou echt zat weten we nog steeds niet maar ik vond het prachtig dat je op zo’n leeftijd nog lekker basic gaat kamperen. Terug bij de camper stond die dekselse kokkie Mike weer in allerlei potjes te roeren en bereidde hij een heerlijk vegetarische risotto met champignons en groene asperges. Een glaasje wijn erbij en smullen maar. Rond 21 uur werd het buiten te fris en klommen we de camper in. Muziekje op en een boekje lezen, mijn gedachten gaan even naar ons Franse stel.

Vanmorgen was het zo’n typische zondagochtend. Iedereen deed het een beetje rustiger aan en ook wij namen onze tijd voor het ontbijt. Gekookt eitje, toast en een kopje koffie. Normaal loopt de camping tussen 10 uur en 11 uur leeg maar vanmorgen arriveerde een hele groep Nederlandse (20 stuks) campers en caravans. Een aparte sectie werd ontsloten en een compleet Nederlandse enclave werd gesticht. Zelfs de vlag werd gehesen en we piesten bijna in onze broek toen we zagen dat dit de ANWB-vlag was. “We zijn er bijna” in het echt (maar dan helaas zonder Martine)! De groep verplaatste zich over het terrein en ja hoor we hoorde de eerste klachten al. Wat weinig toiletten en de douches zijn niet schoon…. Reisleiders (of reislijders?) Gerard en Lies organiseren wat er te organiseren valt en managen de gemoederen. Kortom ze zijn er hoor! Via de ANWB-site lazen we dat zij een 40-daagse rondreis IJsland en Faeröer eilanden deden. A.s. donderdag schepen we samen met hun in voor de terugreis. Gelukkig mogen wij er op Faeröer vanaf!

Wij besloten om vanmiddag een mooie wandeling te maken langs de kust en mooi was hij. Terug in Höfn was het tijd voor een late lunch en we besloten bij één van de lokale pareltjes “Pakkhus” te gaan eten. Een heerlijke vissoep en kip met patatjes werden weggespoeld met twee lokale biertjes. Met een volle buik wandelden we terug naar de camping. In kamp Holland was de rust wedergekeerd en in de camper vernomen we dat de Oranje dames het niet hebben gered tegen de Amerikanen. Diezelfde Amerikanen hebben het tentenveldje overgenomen. Een touringcar met aanhanger arriveerde en tientallen Amerikaanse jongeren zetten hun tentje op. Bij nadere inspectie bleek de aanhanger een mobiele keuken te zijn. Wij schuiven vanavond aan met onze bordjes. De wind neemt flink toe en de camper staat te wiebelen op zijn wielen. Een kopje thee, muziekje op en lekker lezen.

Morgen rijden we verder oostwaarts en met nog 3 dagen IJsland voor de boeg naderen we het eind van onze 3 weekse rondreis. Donderdagochtend schepen we in voor de overtocht naar Faeröer alwaar wij 3 dagen verblijven voordat we de volgende ferry nemen naar Denemarken.

Fijne avond!

1. Agnes:
    7 juli 2019
    Haha hilarisch!!!
  2. Rob Rappa:
    8 juli 2019
    Petje af voor dat oudere stel
  3. Margo:
    8 juli 2019
    Mike, ik geniet enorm van je schrijfkunst en je mooie, meeslepende verhalen!