Gletsjer aan zee

5 juli 2019 - Höfn, IJsland

Gister namiddag zijn we nog even Kirkjubæjarklaustur in geweest. Nou ja, stel je er niet te veel van voor. Wat wel interessant is de vulkaantentoonstelling in het informatiecentrum. Dit laat zien de enorme impact die een vulkaanuitbarsting wereldwijd met zich meebrengt. Een indrukwekkende film werd getoond van de laatste uitbarsting. Bij terugkomst werd de curry met rijst en salade soldaat gemaakt en ondertussen liep de camping lekker vol. Veel reizigers zijn tot laat op weg. Sommige komen pas rond 23 uur aan. Die maken lange dagen!

Vanmorgen scheen de zon volop en dat was goed te merken. Iedereen zat lekker buiten te ontbijten en de stemming zat er ook al lekker in. Even voor 10 uur reden we de camping af richting het oosten. Vandaag wordt gedicteerd door de Vatnajökull. Dit is de grootste gletsjer van IJsland en Europa en neemt een groot deel van het eiland in beslag. De weg leidt ons langs de zuidkant van de Vatnajökull en overal waar de rijdt zie je de enorme gletsjer. Dan rijd je weer door een lieflijk groen bloemenveld en het volgende moment een vulkanisch landschap. Om de zoveel kilometer zijn er parkeerplaatsen vanwaar je kiekjes kunt schieten. Ook hier zien we onze Chinese touringcar bewoners. Een prachtig uitzicht en de “Do It Yourselfies” gaan er met hun grijnzende gezicht voor staan.

Na zo’n 100 km arriveren we bij Jökulsárlón. Dit prachtige gletsjermeer is zo’n 80 jaar geleden ontstaan en mondt uit in zee. Deze locatie is bekend bij de Hollywood bazen en menig film is hier opgenomen. Zo ook de James Bond film “Die Another Day” met dat mooie ijspaleis en die achtervolging over de ijsvlakte. Aangekomen besloten we de amfibische tour te doen. Op de tour van 12:30 uur was nog plaats. Die amfibische voertuigen zijn van die oude Amerikaanse legervoertuigen omgetoverd tot toeristisch vehikels. Omdat het op het water nogal fris kan optrekken, een mooie reden om mijn nieuwe jas uit te proberen. Yesss! In de tour van 12:30 uur zaten verbazend veel Nederlanders die elkaar ook schenen te kennen. Een vlugge blik op de parkeerplaats en ja hoor… “we zijn weer thuis”! Nederlandse campers met een nummertje op de voorruit. Langzaam slopen we dichterbij om stiekem wat tips op te vangen. De techneut van de groep, tevens de gangmaker, gooide er een paar dijenkletsers tegenaan en reed toen vast naar de volgende stop. De overige leden van het gezelschap zetten een boom op over het wasgoed en in het bijzonder de onderlakens. Mijn tolerantiemeter sloeg uit in het rood en dus concentreerde ik me maar op de groep “Do It Yourselfies” die inmiddels ook gearriveerd waren. Even voor 12:30 uur werd de Dreki voorgereden en mochten wij inclusief reddingsvest aan boord. Hobbel de hobbel reden we over de keienweg alvorens wij soepeltjes het gletsjermeer inreden (zie video: Water in). Een mooie tocht langs de ijsbergen met fenomenale vergezichten over de Vatnajökull. Een zeehond liet zich heel even zien en verdween weer snel onder water. Onderweg kregen we uitleg van een charmante gids over het ontstaan van Jökulsárlón. Een brok kristalijs werd uit het meer gehaald en eenieder mocht ermee op de foto. Je mocht ook een stukje proeven van dit 1000 jaar oude ijs. Op het meer kan je ook kajakken. Zorg alleen dat je niet omslaat, het water is maar 1 graad. Na 45 minuten was de tour teneinde en bracht de Dreki ons weer aan wal (zie video: Water uit). Een kleine wandeling bracht ons naar de kust en daar zag je hoe de ijsbergen (je ziet maar 10% ervan) probeerden de zee te bereiken. Dit gaat soms met veel geweld gepaard (zie video: IJs naar zee). De jas zit overigens heerlijk en staat (al zeg ik het zelf) erg koket.

Zo’n 70 km verder bereikten we onze bestemming voor vandaag en de komende 3 dagen t.w. Höfn. De camping wordt uitgebaat door Herr Flik (von der Gestapo) en Helga (you may kiss me now). Overal hangen bordjes met geboden en verboden. De mooiste is “begeef je niet op de camping voordat je je hebt aangemeld, anders betaal je meer!!!”. Von Smallhausen hinkelt over het terrein om de regels te handhaven. Hilarisch! De registratie was snel gedaan en we hebben een mooie plek op de camping met een adembenemend uitzicht op de Vatnajökull. Lettie heeft de stoeltjes al buitengezet in het zonnetje (we hebben geen bord gezien dat het verboden was). Borrel en een paar chippies erbij en genieten maar! Het was weer een prachtige dag. Nog één week IJsland voor de boeg. Het voelt of we er al maanden zijn, wat een prachtig land.

Skemmtu þér vel

1. Ruud en Lidi:
    5 juli 2019
    Wauw, overweldigend!
  2. Ellen:
    6 juli 2019
    Indrukwekkende foto's! Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe Helga en die van de gestapo eruit zien. Zouden die er net zo indrukwekkend uit zien....🤔
  3. Josee:
    Prachtig!!!
  4. Rob Rappa:
    Weer adembenemende foto,s
  5. Jolanda de Bruin:
    12 juli 2019
    Kek jasje Mike,! En wederom weer prachtige natuur !