Na iedere bocht een ander landschap…

21 juni 2019 - Húsavík, IJsland

Het was gisteravond dan wel lang licht (hierover straks meer) maar de temperatuur (5°C) dwong ons binnenscampers te blijven. Met de verwarming op 20°C was het aangenaam verpozen. Na een goede nachtrust stapte Mike kordaat op zijn slippers, korte broek en T-shirt naar buiten voor de gebruikelijke ochtendtaferelen. Lettie pakte het slimmer aan en heeft lekker in de camper gedoucht. Naast ons is gisteravond een hele oude camper komen te staan. De Orion (zie foto) is uit 1975 en is al jaren eigendom van een ouder Duits stel. Ze zijn beide ruim in de 70 maar genieten samen intens van de vakanties in hun Orion. Natuurlijk ontbeert soms wat luxe zoals een stuurbekrachtiging maar alles heeft zijn charme. Wij vinden dit stel een prachtig voorbeeld van je nooit te oud voelen om leuke dingen te doen en wij hopen over zo’n 20 jaar ook nog met onze camper op pad te zijn. Even voor 10 uur vertrokken we vanuit þórshövn voor een mooie rit naar het noorden van IJsland. Via Kópasker en Asbirgy arriveerden we in Húsavik. Niet alleen “home of the Húsavik brewery” maar ook “home of the whales”. Hierover morgen meer.

Nog even over die mooie rit. Wat een gevarieerd landschap! Het ene moment rij je in een vulkanisch landschap, dan weer prachtig groene velden, boven op een berg in de wolken met een zicht van 10 meter, mooie kusten maar vooral kilometers met Arctische Lupines. Deze prachtige paarse bloem zie je overal! Nu zijn we al gewend om af en toe eens in de remmen te moeten voor een overstekende ooi en haar lammeren, maar vandaag stonden we stil voor een kudde IJslandse paarden. Wat een mooie dieren zijn dat. Na een kort oponthoud arriveerden we rond 14 uur in Húsavik. Een mooie camping midden in het dorp en na een snelle lunch het dorp in. We hebben ons toch enigszins verkeken op het weer en om de garderobe compleet te maken heeft Lettie een warme windstopper en dito fleecejack gekocht. Laat de kou nu maar komen! Terwijl ik dit verslag schrijf is Lettie de was aan het doen. Op de camping staat een prima witgoed combinatie en dan is ze niet meer te houden. Vanavond hebben we weer schoon ondergoed aan de bipsen. Niet alleen Lettie is goed bezig met de huishoudelijke taken ook kokkie Mike zal deze vakantie zijn culinaire fratsen uithalen. Vanavond op het menu een pittige Chili con carne. Opdat we het lekker warm krijgen. Het was nog even puzzelen bij de supermarkt “Ungnautahakk” zag er wel uit als gehakt maar welk dier hier model voor heeft gestaan? Gelukkig bevestigde de winkelbediende dat het hier om “Beef” ging.

Oh ja… nog even terugkomend op dat lange licht. Zoals jullie weten is het vandaag Midzomernacht maar gisteren hadden wij al een interessant dilemma. In Húsavik gaat de zon onder om 0:00 uur en komt de zon op om 0:00 uur. Kan je dan wel spreken van een zonsondergang/zonsopkomst of vloeit de avond naadloos in de ochtend over? Hebben jullie hier ideeën over … laat het ons even weten, we zitten hopeloos vast (haha).

Takk fyrir

1. Agnes:
    21 juni 2019
    Ik zou zeggen een extra lange dag xxl optimaal genieten!
    🤣
  2. Leonora:
    21 juni 2019
    Ik denk dat zonsonderkomst een leuk woord is voor deze gelegenheid :-). Veel plezier verder.
  3. Rob Rappa:
    Een zonderopkomst.
  4. Frans Heinsbroek:
    Het is weer fenomenaal
    allemaal!!!
  5. Agaath:
    21 juni 2019
    @ zondilemma; endless summer of love
  6. Ellen:
    21 juni 2019
    Volgens mij slaan jullie de nachten over... dus van de avond meteen door naar de ochtend. Maar ik zou er niet teveel van wakker liggen... geniet er lekker van.
  7. Milldred Bouwmeester:
    22 juni 2019
    Gerard is er ook geweest. Het een vloeit nadeloos over in het ander. Geniet ze verder nog.