Livin’ next door to Alice

17 februari 2017 - Uluru, Australië

Outback here we come!

Wakker gemaakt worden door de wekker, dat is alweer een tijd geleden. Alle spullen in de tas en met een taxi naar het vliegveld. Er staat er nog eentje en daar komt een vrouw aangelopen. Ai, ze is me voor en neemt de laatste taxi voor mijn neus. Ze kijkt op en vraagt “to the Airport, wanna share a taxi?” Nou dat komt goed uit. Aangekomen bij het vliegveld betaalt ze de taxi en wil geen geld hebben van ons. I love this country!

Qantas heet ons welkom en de bagage is snel afgeleverd. Eerst 2,5 uur naar Alice Springs en vervolgens nog 40 minuten naar Ayers Rock. We gaan naar het centrum van Australië en daar is helemaal niets te vinden. We vliegen over een roodgekleurd land met af en toe een plukje groen. De luchthavens van Alice Spring en Ayers Rock stellen weinig voor maar geeft wel die ervaring die we vroeger op vakantie hadden. Van de trap af, lopend naar de aankomsthal en bloedheet. In Ayers Rock (Uluru) is het 39 graden en een luchtvochtigheid van 15%. Met 10 vluchten per dag en openingstijd van 9:00-16:00 uur is Ayers Rock geen stressvolle werkomgeving. De bagage is snel uitgeladen en de bussen staan al gereed om ons naar de hotels te brengen. We hebben een mooie grote kamer in het Outback hotel. Je moet je voorstellen dat je midden in de wildernis een groep van hotels, lodges, restaurant, een supermarkt, toeristeninfo, souvenirwinkels, politie, brandweer, een hospitaal, school en een camping staan en dat is het. Een natuurpark en de dichtst bij zijnde plaats is Alice Springs en dat is zo’n 450 km verderop. Er rijdt een pendelbusje in het rond waarmee je naar alle bovengenoemde bestemmingen kunt komen. We settelen ons en gaan vervolgens naar de toeristeninfo om een tour naar Uluru te regelen. We kiezen uiteindelijk voor de Sunrise tour en dat betekent dat we morgenochtend om 5:30 uur worden opgehaald. Daarna lopen we rondom Uluru.

Al een paar dagen zien we een aparte duif lopen maar elke keer als we een foto willen maken vliegen ze weg. Vandaag hebben we geluk en knip! De Haagse “Kuif Duif” staat op de gevoelige plaat. De zon gaat bijna onder en we lopen naar een uitkijkpunt vlakbij ons resort en zijn getuigen van de Sunset van Uluru en Kata Tjuta. Dit zijn de 2 rotsformaties in het park. Een prachtig moment. De stilte die er heerst is oorverdovend. Het heeft iets weg van de Savanne in Afrika. Terug in ons resort is het tijd voor een hapje te eten en een biertje om het weg te spoelen. We moeten goed drinken vertelt iedereen ons en wij zijn gehoorzaam.

De avond is gevallen en het is nog steeds 33 graden. We kijken naar boven en zien een adembenemende sterrenhemel.

Wat een mooie ervaring. Even douchen en dan slapen. De wekker zal ons morgenochtend wreed wakker schudden.

1. Margo:
    17 februari 2017
    Wel een beetje laat maar ik wil jullie het laatste deel van de reis,nog heel veel plezier wensen!
    Groetjes en liefs!
  2. Agnes:
    17 februari 2017
    Klinkt allemaal heeeeel bijzonder!
  3. Mathilda Schluter:
    19 februari 2017
    Fantastisch dat jullie nu in het geografische centrum van Australië zijn aangekomen. Heel bijzonder hè, dat er zo in de middle of nowhere ineens een dorpje is ontstaan in de buurt van een belangrijk deel van de geschiedenis van het land. Destijds had ik de Village omschreven als een soort van Centre Parcs, maar dan zonder kinderen ;-)
    Benieuwd hoe jullie de Uluru ervaren....