Na 11 jaar terug op île Noirmoutier

30 juni 2023 - Noirmoutier-en-l'Île, Frankrijk

Onze laatste echte stop is île Noirmoutier. We blijven hier 3 dagen staan voordat we rustig via de Bretagne en Normandië naar Antwerpen rijden voor de laatste overnachting.

Vanochtend een verse baguette als ontbijt en rond 10 uur reden we weg uit Coulon (camping La Venise Verte). Rijdend langs de velden met zonnebloemen geeft aan de ochtend een extra vrolijke toets. Een korte tussenstop in La Roche sur Yon. Hier is een mega Decathlon gevestigd en die willen we checken. Met een tas vol goodies reden we een uurtje later verder naar île Noirmoutier. Op één van de smalle weggetjes liet een passerende bestelbus net iets te weinig ruimte. Een luide knal van elkaar rakende buitenspiegels en daar stonden we dan. Gelukkig slechts een kleine schade aan het knipperlicht op de spiegel (die ik toch al wilde vervangen i.v.m. een barst). Even checken of de andere bestuurder in orde was en na een kort gesprek gingen we ieder onze eigen weg. Een verzekeringszaak is lastig want wie was verkeerd en hoe leg je dat uit in het Frans. Niet veel later reden we over de brug het eiland op. Het getijdepad is een alternatief maar niet zo'n goed idee. Wachten op laagwater en dan over een betonblokken weg  4,5 kilometer door elkaar geschud te worden. Nee, dan een mooi geasfalteerde brug. Ik zei al dat we hier 11 jaar geleden ook hebben gekampeerd op dezelfde camping. Alleen heette hij toen Camping Indigo. Inmiddels heeft de Huttopia keten de camping overgenomen. Kreten van herkenning bij het naderen van Noirmoutier en l île (de plaats nabij de camping). Ook na 11 jaar blijven sommige dingen onveranderd. We werden welkom geheten bij de receptie en niet veel later stonden we op een mooi plekje met uitzicht over zee. Het weer is vandaag wat minder. De temperatuur is oké maar het is bewolkt en af en toe regent het. Tijd voor de lunch onder de luifel. Na een paar minuten meldde zich een zwarte kip met een leuke kuif die wij wat van Prince vinden weghebben. Prince was niet bang en hij kwam persoonlijk checken wat er allemaal op het menu stond. Een stukje brood uit het handje ....geen probleem. Gisteren had ik de witte wijn even koud gezet in de vriezer en tijdens de lunch kwamen we erachter dat deze inmiddels aardig koud moet zijn. Ooit wel eens een Sauvignon Blanc ijsje gezien? haha !! Oh ja, ik moet nog even een misverstand uit de wereld helpen. Hennie maakte zich al een beetje ongerust over het feit dat we tijdens één van onze verslagen geen melding maakte van onze wijnconsumptie. Wees gerust Hennie, Wij zorgen dat wij ons aan de aanbevolen wijn houden (2 maal daags en verder naar eigen inzicht).

Na de lunch de fiets gepakt om naar het dorp te fietsen. Net buiten de camping barste er een bui los en een paar minuten later zaten we alweer onder de luifel. Een kopje thee later poging nummer 2 en dat ging ons beter af. Een mooie fietstocht langs zoutvlakten en de kust bracht ons in Noirmoutier en l'île. Hier heerlijk rondgelopen en een paar boodschappen gedaan. Kokkie Mike gaat vanavond een mini reistafel in elkaar toveren. Na de borrel was het kokkerellen in de keuken en een uur later stond er een heerlijke rijsttafel op de campingtafel. Samen even afwassen en nog een lekker wandeling over het strand. Het wordt vanavond geen latertje.

Bon Nuit...

Île de Noirmoutier is een mooi eiland voor de kustlijn van de regio Pays de la Loire, in de baai van Bourgnef. Het eiland is met het vasteland verbonden door de bekende Passage du Gois, een weg van 4,5 kilometer die bij hoog water onder water loopt. Het eiland staat onder meer bekend om de zoutmeren en de prachtige bossen.

Op het eiland zijn sporen gevonden die er op duiden dat het eiland al ruim 200.000 jaar voor Christus bewoond moet zijn geweest. Zo zijn er onder meer bijlen en vuurstenen gevonden. In de zevende eeuw na Christus vestigde de monnik Saint Philibert zich op het eiland. Hij stichtte een klooster op de locatie waar later de plaats Saint-Philbert-de-Grand-Lieu zou ontstaan. Door de eeuwen heen is Île de Noirmoutier veelvuldig geteisterd door invallen van Noormannen. Om deze invasies af te slaan werden er vanaf de negende eeuw na Christus verschillende vestingwerken gebouwd op het eiland. In de twaalfde eeuw werd het Château de Noirmoutier gebouwd, dat deel uit ging maken van de verdedigingslinie. Mede dankzij deze omvangrijke verdedigingslinie heeft het eiland de tand des tijds goed doorstaan.

Vandaag de dag is het Île de Noirmoutier een leuke vakantiebestemming voor de liefhebbers van zee, strand en natuur. Het eiland bestaat grofweg uit drie verschillende delen, namelijk het rotsachtige landschap in het noorden, de mooie zandduinen en dennen in het zuiden en in het midden van het eiland liggen prachtige zoutmoerassen. Naast deze mooie landschappen zijn er nog verschillende andere leuke bezienswaardigheden op dit eiland, waaronder het indrukwekkende Château de Noirmoutier.

1. Angela Lemmens:
    30 juni 2023
    Prachtige foto’s weer love the sunflowers 🌻