Van de Fleur de Sel naar Honfleur...

3 juli 2023 - Honfleur, Frankrijk

Je merkt dat de vakanties in Europa aan het beginnen zijn. Op de camping in Noirmoutier arriveren families uit Duitsland en ook de Britten hebben massaal de oversteek gewaagd. Het wordt voor ons dan ook tijd om naar het noorden te trekken in de (ijdele) hoop deze vakantiemeute te omzeilen. De reis van vandaag bracht ons van Noirmoutier via Nantes, Rennes en Caen naar het pittoreske Honfleur. Hier zie je ook veel Britten die met de ferry van Portsmouth naar Le Havre zijn gevaren. Honfleur is een prachtige Normandische havenplaats met veel bezienswaardigheden. Wij hebben een mooie stadswandeling gemaakt om zoveel mogelijk van deze bezienswaardigheden te absorberen. We zijn ook in het gebied van de appels t.w. Region de Calvados. Het zou dan ook een gemis zijn om hier niet een heerlijke Cider te consumeren. Na een paar uur rondslenteren rond de haven zijn we teruggelopen naar de camperplaats waar we vanavond verblijven. Vanuit de camperplaats heb je een mooi uitzicht over de "Pont de Normandie" die de monding van de Seine overbrugt. Een enorm hoge brug waar we in het verleden met onze oude camper met klotsende oksels overheen zijn gereden. Omhoog met 30 km/u en in de afdaling 115 km/u. Dit staat nog steeds te boek als het snelheidsrecord. Alles rammelde binnen en buiten de camper. Met onze huidige camper is het allemaal geen probleem en morgen rijden we over de Pont de Normandie naar Le Havre om vervolgens via de kust naar Dieppe te rijden. De afstand morgen is slechts 79 kilometer maar ook deze laatste dagen willen we zoveel mogelijk genieten van wat deze vakantie ons te bieden heeft.

Au revoir...

Honfleur is een plaats in Frankrijk. Het ligt in Normandië, op de zuidelijke oever van de monding van de Seine tegenover Le Havre. Daar komt de Seine in het Kanaal uit.

Het is hier heerlijk flaneren door pittoreske straatjes, langs eeuwenoude huizen en rond de sfeervolle oude haven. Honfleur heeft de eeuwen goed doorstaan, daardoor is hier veel moois bewaard gebleven. Honfleur is niet voor niets een van de meest bezochte steden van Frankrijk. De stad is om allerlei redenen internationaal bekend: de charme van de smalle geplaveide straatjes, de prachtige gevels van de oude woningen, de sfeervolle winkels, de talrijke gezellige hotels en karakteristieke restaurants, maar ook de vele monumenten en de rijkdom van het historische, culturele en artistieke erfgoed. In Honfleur is de sfeer warm en gezellig, typisch voor een kleine stad met grote allure.

Honfleur heeft een vissers- en een plezierhaven. Maar het is bovendien de stad van de kunstschilders en het impressionisme. Hier, bij de monding van de Seine, heeft het ‘mooie licht’ kunstenaars als Courbet, Monet, Boudin en anderen geïnspireerd. Ook vandaag nog kunt u in de talrijke kunstgalerieën en ateliers werken bewonderen van klassieke en hedendaagse kunstenaars.

Ga wandelen door de vele gezellige steegjes, ontdek de monumenten, musea en traditionele markten, maak een boottocht over de monding van de Seine, ga naar een concert of een tentoonstelling in de Greniers à Sel, geniet van de lokale keuken in een van de vele restaurants of neem een ijsje op een zonnig terras…