Burgos

27 juni 2023 - Burgos, Spanje

Toch enigszins met een houten kop werd ik vanochtend wakker. Die tweede fles Verdejo hadden we misschien niet moet nemen. Nou ja, hij was wel erg lekker. Rond 10:30 uur waren de zaken weer op orde, was de rekening betaald en reden we Santander uit richting Burgos. Een vlotte rit door een prachtig en afwisselend landschap. Zo ging het op en neer door de bergen dan weer een licht glooiende weg door een agrarisch gebied maar overal een adembenemend uitzicht. De camping in Burgos (Fuentes Blancas) ligt in een groot park aan de rand van de stad. Nadat de camper zijn plaatsje gevonden had hebben wij de fietsen tevoorschijn getoverd en zijn via een prachtig fietspad langs de rivier (Rio Arlanzón) en door het park naar de stad gereden. Wij arriveerden na 3,5 kilometers in hartje centrum. De fietsen werden gestald en te voet hebben we de stad verkend. Deze week zijn er veel festiviteiten in Burgos en het is er erg gezellig op straat. Vooral de foodtruck markt in het park kan rekenen op een fikse stroom mensen. Het was dan ook bijna onmogelijk om al die heerlijkheden te proeven. Maar we hebben ons best gedaan. De Kathedraal in Burgos is prachtig en vormt samen met de Plaza Mayor hét centrum van Burgos. Na 3 uur rondgelopen te hebben zijn we terug gefietst naar de camping. Lettie heeft nog even een dip in het zwembad genomen. En omdat zij de eerste en enige was kwam er direct een badmeester op appèl, om haar in de gaten te houden. Ja, hier in Spanje nemen ze toezicht bij stranden en zwembaden serieus. Overal EHBO posten en lifeguards om bij te springen indien nodig. Ik heb het iets rustiger gedaan en heb onder een boom een siësta gehouden. Met de rust was het snel gedaan toen Lettie na een uurtje de aandacht van de badmeester zat was en mij weer kwam lastig vallen. Samen hebben we de foto's van vandaag bekeken en na een douche zijn we bij het restaurant op de camping een drankje en een hapje gaan eten. Het is inmiddels 20:00 uur en we drinken nog een kopje thee/koffie voordat we er vanavond vroeg inkruipen. Morgen gaan we Pamplona bezoeken en aansluitend rijden wij de Spaans/Franse grens weer over. De terugreis is nu eindelijk begonnen. Gelukkig doen we er nog 1,5 week over.

Toedeloe...

Burgos ligt in de regio Castilie-Leon, middenin de vruchtbare Noord-Castilliaanse hoogvlakte (900 m hoogte), aan weerskanten van de Río Arlanzón, die de stad in tweeën verdeeld. Maar liefst 8 bruggen verbinden de stad! De eerste brug werd in 1200 gebouwd voor de pelgrims naar Santiago de Compostella. Ten oosten van de stad ligt het natuurschoon van de Sierra de la Demanda. Ten westen van de stad het bekende klooster Las Huelgas waarmee de stad een fundamentele verbinding vormt op de Pelgrimsroute, zie Op weg naar Santiago (zuidroute/frances)

Burgos is zeer nauw verbonden met de historie van Castilië en van Spanje. De eeuwenoude geschiedenis zie je overal terug in de stad met zijn grote monumentale rijkdom. Het is één van de interessantste steden van Noord-Spanje, en heeft de toerist veel te bieden. De stad is vooral beroemd om zijn prachtige Kathedraal en als thuisbasis van de lokale held, El Cid. Bovenal is het een gezellige, middelgrote stad die leeft
Het oude stadscentrum ligt op de rechteroever van de rivier en heeft smalle straatjes, besloten pleinen en gezellige terrassen en restaurants. Overal staat op het menu het speenvarken, het locale streekgerecht, gecombineerd met goede wijnen uit de nabije omgeving. De pelgrimsroute die dwars door de stad gaat, geeft de stad een extra dimensie. Je zult ze zeker tegenkomen op weg naar Santiago, en kiezen op hun pad voor de Paseo del Espolón of het Parque de Isla. Alle bezienswaardigheden in de stad liggen op loopafstand van elkaar.

De stad werd in 882 gesticht onder koning Alfonso de Grote van León. In de 10e en 11e eeuw was het de hoofdstad van Oud- Castilië, na de verovering van Granada werd Valladolid dit. Burgos is ook de geboortestad van Rodriguo Díaz de Vivar (1026-99), de beroemde 'leider van het huurlingenleger', die vanwege zijn overwinning op de Moren als 'Campeador' (strijder) onder de bijnaam 'El Cid' tot nationale held werd uitgeroepen. Ten tijde van Napoleon (1808) is de stad behoorlijk verwoest, 5 jaar later werd de stad ingenomen door de Britten. In 1936 formeerde Franco in het stadsklooster Las Huelgas, zijn junta. Ook stichtte hij er de fascistische Falange.

1. Jaap:
    27 juni 2023
    Hi Mike, dank voor al die prachtige verslagen en foto's vanuit Spanje!! Heel leuk!!