Grootse plannen, kleine daden...

1 juli 2023 - Noirmoutier-en-l'Île, Frankrijk

We gaan fietsen !

We gaan ver fietsen !

We gaan ver en hard fietsen !

Tot zover de grootse plannen. Het was wat bewolkt en de wind had er zin in. Lekker uitslapen en verse baguette halen en uitgebreid ontbijten was zo ongeveer wat de ochtend ons bracht. We hebben nog 7 dagen voor de boeg voordat we thuis zijn en dus was het ondergoed tellen. We komen beide niet verder dan 5 schone onderbroeken! En dus werd de Wipexpress te voorschijn gehaald en een mini wasje gedaan. Al snel wapperden 4 gekuiste slips in de wind te drogen. De zon kwam af en toe door en omdat we toch in de schoonmaak vibe zaten ook maar meteen de camper gesopt. Na al dat zwabberen was het toch weer tijd voor de lunch. Buiten de camping staat een automaat en ik vind dat de uitvinding van de eeuw. Bij deze machine kan je een verse baguette verkrijgen. Je selecteert het aantal, swiped je bankpas (€1,25) en uit een klein luikje trek je een hele baguette naar buiten... et voilá. Na de lunch de afwas gedaan. De zon besloot zich permanent aan de hemel te vestigen. Lettie koos ervoor lekker op het strand te gaan lezen en ik heb heerlijk de Tour de France gekeken. Na deze vermoeiende activiteiten hebben we een lokaal biertje wel verdiend en zo togen wij naar het terras en lieten het lokale gerstenat goed smaken. Dan nog het avondeten! Naast de baguette automaat staat een foodtruck met allerlei lekkernijen. Twee keer mosselen met friet besteld en niet veel later liepen we met een tasje vol lekkers naar de camper. Een glaasje wit erbij en smullen maar. De zon had zijn werk gedaan en hield het voor gezien. Daarmee werd het snel een stuk frisser en zijn we in de camper een spelletje gaan doen.

Zo zie je maar weer dat de dag begon met grootse plannen maar dat we uiteindelijk toch een hoop kleine (vakantie)daden hebben gedaan. Ik zeg we maken voor morgen geen plannen en wie weet waar we uitkomen!

Bonne chance

Moules-frites, ook wel Mosselen friet, Mosselen met friet(en) genoemd, is een populair gerecht in België en Noord-Frankrijk (regio Rijsel). Het wordt als het nationaal gerecht van België beschouwd.

Het gerecht bestaat uit mosselen gekookt in gezouten water met groenten (onder andere selder en ajuin) en een portie friet. In België worden de mosselen in de (vaak zwart geëmailleerde) mosselpot waarin ze zijn bereid geserveerd met de frieten ernaast. Per persoon wordt hierbij gemiddeld anderhalve kilo mosselen opgediend. Bij de frieten wordt in België meestal ook mayonaise gegeten.

In Noord-Frankrijk, maar ook in de rest van Frankrijk, worden moules-frites vaak in één bord of schaal geserveerd. In Frankrijk zijn de mosselen bovendien vaak afkomstig uit volle zee, terwijl men in België de Zeeuwse mossel prefereert die een minder zout gerecht oplevert.