The Waiting Game

16 juli 2019 - Juelsminde, Denemarken

Tja, daar zitten we dan op een zondagochtend wachtende op de boot van 23:30 uur. Je kent dat gevoel misschien wel. Je hebt nog een hele dag maar toch voelt het niet alsof je alle vrijheid hebt om te gaan en staan waar je maar wilt. De campingeigenaresse gaf aan dat we ons niet hoefden te haasten en gerust tot ’s avonds mochten blijven staan. Dat was een zorg minder want waar laat je de gehele dag de camper? Na een zondags ontbijt met een gekookt eitje hebben we vast een tasje gepakt voor de overtocht. Na de middag hebben we een leuke stadswandeling door Tórshavn gemaakt en zijn langs het voetbalstadion gelopen waar het nationale team zijn thuiswedstrijden speelt. Bij terugkomst in het centrum was het tea-time en in een gezellig koffiehuisje hebben we ons eens lekker getrakteerd. Terug bij de camper hebben we via internet de Tour de France, GP van England, Wimbledon finale en de finale van het WK Cricket gevolgd. Voor diegene die gekeken hebben… bofkonten. Wij moesten het doen met een internet verbinding van de provider “Slak” maar dat maakte het niet minder spannend. Nadat alle sport was afgelopen hebben we de camper naar de haven gereden en gingen wij een hapje eten. Wij waren niet de enige met dit voornemen en al gauw kwamen we erachter dat het of vol zat of je voor € 100 p.p. mocht aanschuiven. Emilia’s fastfood truck in de haven heeft het die avond nog nooit zo druk gehad.

Om 21:00 uur konden we inchecken en hebben de camper in de juiste wachtrij neergezet. Omdat de ferry pas om 22:30 uur zou arriveren hebben we de kans gegrepen nog een laatste “Black Sheep” te drinken. Rond 22:30 uur arriveerde de ferry en het verbaast me elke keer weer hoeveel auto’s, campers en vrachtwagens er in zo’n schip passen. Lettie moest als passagier aan boord en zat al ruimschoots in de bar te wachten toen ik buiten nog naar het losproces stond te kijken. Om 23:30 uur begon het laden en ik mocht als derde wagen aan boord. Goh, dat is geluk maar meestal betekent dit dat je bij het lossen tot één van de laatste behoort die eraf mag. Awel, om 0:00 uur konden we onze kamer in en na een kort toilet kropen we onder de wol. Waren we beide in dromenland, vond de captain het nodig om via de intercom te blèren dat we gingen vertrekken! Grrr… Het was inmiddels 1:00 uur. De volgende ochtend werden we rond 11:00 uur wakker en waren we te laat voor het ontbijt. Een kop koffie en Danish Pastry als alternatief. De rest van de dag hang je een beetje rond. Je gaat voor de tiende keer door de taxfree shop waarvan je vooraf al weet dat er niets is dat je begeert, even uitwaaien op het dek, een beetje lezen… ach je kent het wel. De vakantie voor de Faeröerders is begonnen en dus heel veel gezinnen met kinderen aan boord. Club Bozo draaide overuren. Om niet midden in het kinderdiner terecht te komen besloten we pas om 19:30 uur te gaan eten. Een rode curry voor mevrouw en een pizza pepperoni voor meneer. Een glaasje witte wijn erbij en weer wachten. Nu op het eten! Het duurde even dus wij nog een drankje genomen. Om 20:00 uur begon het personeel het buffet op te ruimen en dat was voor mij het signaal om eens te informeren naar de voortgang in de keuken. Geschrokken rende de bediening de keuken in en na een paar minuten vertelde ze hakkelend dat de bestelling niet was doorgekomen. Ze liep naar de kassa, retourneerde het volledige bedrag, bood ons nog een drankje (hik) aan en beloofde dat de bestelling binnen 5 minuten gereed zou zijn. En zo geschiedde. Je kan er veel van vinden maar zelfs ik stond met mijn mond vol tanden over de wijze waarop dit incidentje werd afgehandeld. Tussen 20:00-22:00 uur was het “Happy Hour” in de bar en opgeleukt met een muzikaal duo (een kruising tussen Simon & Garfunkel en The Eagles) zat de stemming er al gauw in. Twee “Black Sheep” voor de prijs van één! Nou daar zeggen we geen (hik) nee tegen. Om 21:30 uur waggelden wij goedgemutst en met een portemonnee vol Deense kronen terug naar de kamer. Een onrustige nacht en een, door Mike, verkeerd gezette wekker deed ons om 4:30 uur wakker worden. Tja, en dan is het wachten tot het 6:30 uur wordt. Om 7:00 uur moesten we de kamer verlaten en zaten wij tot 8:30 uur te wachten op het dek. Om 9:30 uur lokale tijd arriveerden we in Hirtshals en zoals ik eerder al aangaf waren we één van de laatsten om het schip te verlaten. Het weer in Denemarken was een stuk aangenamer en met 20 graden voelden het voor ons bijna tropisch aan. Een gebroken nacht en een vroege wekker zijn geen goede ingrediënten voor een flinke rit en omdat we tenslotte nog steeds vakantie hebben besloten we aan de oostkust in het plaatsje Juelsminde te overnachten. Ik ben hier al twee keer eerder met veel plezier geweest en zo arriveerden we rond 13:30 uur bij de camping. Er was nog plek en zo liepen wij rond 14:00 uur te flaneren in onze korte broeken en T-shirts door de haven. Het strand werd bezocht en zelf een voorzichtig pootjebaden viel ons ten deel. De zon scheen heerlijk en dan is de stap naar onze eerste BBQ zo gemaakt. Bij de plaatselijke super werden de noodzakelijke boodschappen gedaan en om dat te vieren lieten we ons verleiden om een glaasje Tuborg Classic te nuttigen op het terras. De BBQ was heerlijk en na de afwas, een kopje koffie en het schrijven van dit verslag moeten wij beiden constateren dat dit het wachten waard was!

Fijne avond

1. Nelke Spaans:
    16 juli 2019
    Wat een prachtige verhalen we genieten ervan nog veel plezier samen 👍👍🥂
  2. Ruud:
    17 juli 2019
    Mooie verhalen. Maar even over de foto's. Er zijn ooit mensen opgepakt "for wearing a loud shirt". Mike moet oppassen!
  3. Mike:
    17 juli 2019
    How about two loud shits? (zie foto)
  4. Kelly:
    17 juli 2019
    Heerlijke verhalen, nu genieten van het lekkere weer in Denemarken!
  5. Jan en Leny:
    17 juli 2019
    Mooi verhaal over het verblijf op de boot, haha.