Oude bekenden ....

26 juni 2023 - Santander, Spanje

Na een vermoeiende dag was het zacht rusten. Geen verstoringen en zo werden we rond 10 uur wakker. Het was bewolkt maar de temperatuur is heerlijk. Vandaag geen plannen en dus alles in de laagste versnelling. Broodje gehaald in de winkel en eitjes gebakken voor de camper. Rond 12 uur trok de bewolking iets op en liet de zon zich zien. Tijd om lekker naar het strand te gaan. In tegenstelling tot eerdere dagen was het op de Playa Mataleñas heerlijk rustig. Welgeteld zo'n 30 personen op het strand. Net voordat we vertrokken naar het strand arriveerden op het veldje naast ons een bekend stel. Jawel Liz en Archie (heet eigenlijk Barry) reden hun caravan op het terrein. De laatste keer vertelde we jullie over hun iets verschil van mening over de toekomst van de caravan en de ietwat gespannen sfeer binnen de relatie betreffende dit onderwerp. Laat ik jullie zeggen de spanning is er niet beter op geworden is. Op hun plaats aangekomen hoorde ik Archie (ofwel Barry) tegen Liz zeggen : "I'm not facing that bloody wall!"  hiermee refereerde hij aan het uitzicht wat hem geboden werd. Nou we kunnen toch de caravan met de hand draaien? Probeerde Liz nog. Archie (a.k.a. Barry) Trok zijn eigen plan. Hij liet Liz ter plaatse staan en reed door, draaide de caravan en zette de caravan in de andere richting neer.  Lettie kwam net van de douches vandaan toen zij arriveerde en kon ternauwernood zich in de bosjes werpen en wist hiermee een confrontatie te voorkomen. Sluipend door het hoge gras wist zij ongezien onze camper te bereiken. Snel de strandspullen verzameld en wegwezen!!

De rest van de middag verliep in goede harmonie. Liggen, dippen in zee en lezen zorgde ervoor dat het al snel 18:00 uur werd. eenmaal terug op de camping ging Lettie nog een paar baantjes zwemmen. Met een flinke omweg arriveerde zij een half uur later bij het zwembad. Ik zat lekker bij de camper en hoorde Liz langslopen. Gelukkig zat ik vrij beschut en uit het zicht. Liz melde bij Archie (hierna noemen we hem Barry) dat er geen warm water was bij de afwas. "It's a bloody shame!!"  Wij zetten een keteltje warm water op en hopla de afwas is gedaan maar niet voor Liz en Archie (nou nog één keer dan). Ik hoorde de auto starten en dacht even dat dit de druppel was en zij elders hun onderkomen zouden zoeken maar uiteindelijk is er een consensus gevonden en belanden zij in een vorm van berusting. Liz en Barry (f.k.a. Archie) zullen aanstonds via de ferry hun terugreis vanuit Santander naar Plymouth ondernemen. De toekomst van de caravan, Liz en Barry (die wij allen zo liefhebben als Archie) blijft een mysterie voor ons.

Wij vonden nog een sluiproute de camping af en hebben onze laatste avond in Santander afgesloten bij El Barco. Een restaurant bij de ingang van de camping. Een bezoek aan Spanje is niet compleet zonder een heerlijke paella. De paella bij El Barco duurt even voordat het bereid is (ca. 45 minuten) maar dan krijg je ook een heerlijk Paella met zeevruchten. Het wachten hierop deden we, in goede Spaanse gewoonte met een flesje witte wijn en "Croquetas con Quesas". Yammie!!!  Toen de paella arriveerde was de fles wijn op en wat doe je dan.... Je besteld er nog één ! Een waar culinaire verwennerij en met een volle maag en licht in het hoofd wandelde we (€67 minder rijk) voldaan richting de camper. Via de achteringang slopen we naar onze slaapplaats. Een kopje koffie voor Lettie en ik mag onze belevenissen beschrijven in dit verslag. Bijna 23:00 uur en tijd om dit verslag te publiceren en de tandjes te poetsen.

Morgen rijden we naar Burgos en wie weet welke avonturen wij hier weer beleven.

Buenos Noches

Paella is een oorspronkelijk Valenciaans en typisch Spaans gerecht, dat oorspronkelijk uit de lagune van Albufera afkomstig is. Het bevat, afhankelijk van de regio, als hoofdingrediënten: rijst, zeevruchten als vis en schaaldieren, stukjes kip, konijn, tomatenbasis (tomate frito), garrofónes (speciaal soort witte bonen uit Valencia), snijbonen en saffraan. Belangrijk onderdeel van de bereiding is dat de rijst gekookt wordt in de bouillon van de vis- en schaaldieren of kip en konijn, het liefst buiten op een houtskool verhitte paella-pan (paellera).

Ook in Zuid-Frankrijk wordt dit gerecht vaak gegeten. Paella kan op verschillende manieren worden klaargemaakt. Een populaire manier van bereiding is veelal met erwten en paprika's, alhoewel puristen erwten in de paella afkeuren. In Spanje is de bereiding van paella van oudsher een sociale zondagmiddag-gebeurtenis, veelal klaargemaakt door de mannelijke leden van de familie. Tijdens de Las Fallas-feesten in Valencia worden overal op straat paella's klaargemaakt.

1. Ellen:
    27 juni 2023
    Hahahahaha, wij komen ook iedere keer weer oude bekende tegen…