Met de relatie van Rianne en Paul in het Dieppe...

4 juli 2023 - Dieppe, Frankrijk

Circus Bollo had zijn tenten opgedoekt en de rust keerde terug op de camperplaats. Ik moet zeggen we hebben uitzonderlijk goed geslapen vannacht en we werden bijtijds wakker. Enerzijds te maken met die goede nachtrust maar anderzijds kan het ook te maken hebben met die boulanger die luid toeterend het terrein op kwam rijden om zijn waar aan te prijzen. Wij hadden niet zo'n haast en dan is het leuk om naar de uittocht van al die andere campers te kijken. Toen het terrein grotendeels verlaten was besloten we ook maar te vertrekken. Even afrekenen en €14 verder reden we Honfleur uit. Na wat draaien en keren reden we de Pont de Normandie op en wie zagen we zwoegend naar boven kruipen... een van de wagens van circus Bollo. Ik zeg 1 wagen maar deze truck had maar liefst 3 aanhangwagens erachter. Ik overdrijf niet maar lopen ging sneller. Eenmaal over de brug besloten we de landelijke route te volgen en zo zetten we koers naar Fécam aan de kust. Hier vandaan volgden we de kustweg naar Dieppe. Een mooie rit langs vele dorpen. Hier aangekomen troffen we de camping midden in de siësta aan en besloten we eerst te gaan tanken, boodschappen te halen en Dieppe te bezoeken. Rond 14:30 uur deden we een 2e poging en bingo, de receptie van camping Le Marqueval heet ons welkom. Nu schijnt hier dinsdag "team Groen" aan de slag te zijn en in tegenstelling tot die van het Muzee (omgevingsbewust), ging hier een halve gare 3 uur lang los met een grastrimmer (op brandstof). Wat een takkeherrie zeg. Toen hij uiteindelijk klaar was kreeg hij een applaus! Stom van ons, hij zag dit als een aanmoediging en gauw wist hij nog een pluk gras te vinden. Uiteindelijk konden we elkaar weer verstaan en, tja.... Onze Hollandse buren Rianne en Paul beleven hun eerste vakantie samen in een geleende tent. Rianne en Paul zijn zestigers die elkaar via een dating site hebben ontmoet en nu samen de relatie aan het testen zijn. Ik voorspel dat het een korte vakantie wordt. Paul is een oud docent, pakt alles methodisch aan en vindt zichzelf "quite a catch". Rianne daarentegen is meer van "go with the flow". Paul wil in zijn enthousiasme nog wel eens uitspraken doen waarna hij door Rianne wordt gecorrigeerd. Nou Paul heeft geleerd om de gevoelens direct te uiten en confronteert Rianne met het feit dat hij dit als onprettig ervaart. Rianne beantwoordt dit met een stuurse blijk waarop Paul haar dáár dan weer op aanspreekt. Kortom ik denk morgen nog aanmodderen en voor het weekend weer thuis.

Het weer vandaag is af en aan. Het ene moment liggen we buiten in de zon en dan is het weer rap naar binnen voor een bui. Het plan om te BBQ-en is aangepast en met een heerlijke pasta Bolognaise met een salade en een glaasje rood werd het toch nog erg gezellig. Rianne en Paul zitten in de tent en hebben ongetwijfeld nog veel aan elkaar te ontdekken.

Morgen laten we Frankrijk achter ons en slaan ons kamp op in de Panne. Lettie zeurt al weken aan mijn hoofd om op de foto te mogen met kabouter Plop en dus op naar Plopsaland.

Bonne Nuit !

Dieppe is een Franse stad, gelegen in het departement Seine-Maritime en in de regio Normandië. Dieppe ligt aan de monding van de Arques in het Kanaal. De naam zou ontstaan zijn rond het jaar 1000 toen de rivier die daar in het Kanaal uitmondde door de Vikingen de Diepe genoemd werd, wegens haar diepte.

Dieppe was een van de eerste gemeenten in Frankrijk waar het kusttoerisme zich ontwikkelde en was een tijdlang de belangrijkste toeristische kustplaats.

De aanval op Dieppe, ook bekend als De slag om Dieppe of Operatie Jubilee, was een geallieerde aanval op de door de Duitsers bezette havenstad Dieppe, gelegen aan de noordelijke Franse kust, tijdens de Tweede Wereldoorlog, die plaatsvond op 19 augustus 1942.

De aanval werd uitgevoerd door meer dan 6000 infanteriesoldaten, hoofdzakelijk Canadezen, ondersteund door Britse zeemacht- en luchtmacht-contingenten. Het doel van de operatie was om een belangrijke haven te veroveren en bezet te houden gedurende een periode, om te bewijzen dat dit mogelijk was en om informatie in te winnen en te kijken hoe de Duitsers zouden reageren. Ook was de aanval bedoeld om de Luftwaffe in een grotere slag te betrekken.

De aanval werd over het algemeen beschouwd als een tactische ramp, want geen van de hoofddoelen werd verwezenlijkt. 4384 van de in totaal 6086 mannen die tot aan de wal kwamen, werden gedood, verwond of gevangengenomen. De Royal Air Force en de Royal Canadian Air Force(RCAF) verloren 119 vliegtuigen, terwijl de Royal Navy 555 slachtoffers telde. De catastrofe in Dieppe heeft latere geallieerde voorbereidingen voor Operatie Toorts en D-Day beïnvloed.

1. Ellen:
    4 juli 2023
    Hahaha..... ik wil de foto graag zien van kabouter Plop.....
  2. Ralpho Pollamos:
    5 juli 2023
    😂 Gaan Rianne & Paul mee?