Santander, een geweldige stad !!

25 juni 2023 - Santander, Spanje

Zo hebben alle mooie steden in de wereld hun eigen charme maar Santander heeft ons hart gestolen. Wat een prachtige stad! Heel veel groen, mooie parken en stranden maar vooral ook erg schoon. Direct aan de Cantabrische zee met veel leven en vertier.

Een onstuimige nacht waarbij eerst een optreden van Aitana de avondlucht vulde met muziek om daarna het stokje over te dragen aan Bizarrap, die tot ver in de nacht (ca. 3 uur) zijn beats op de uitzinnige massa losliet (San Juan Festival). De camping stond vol met jongelui (zei die ouwe lul) die een heerlijke avond/nacht hebben gehad. Met alle respect voor die jongelui, ik heb ze niet horen thuiskomen. Dat deed wel de wind die vannacht acte de présence gaf. Hup in mijn boxer naar buiten om de luifel in te draaien en alle losse artikelen veilig te stellen. Met zo'n gebroken nacht werden we pas rond 10 uur wakker en dat was nog ruim voordat de jeugdige concertbezoekers uit hun tentjes kropen. Na een ontbijtje zouden we ons plan om met de Hop On Hop Off te reizen gestalte gaan geven. Hier was gisteren toch de halte, riep ik tegen Lettie? Er stond geen haltebord meer en de bus was al helemaal niet te zien. Een kort overleg en dan maar te voet naar het centrum. Besparen we weer €40. Een heerlijke wandeling langs de boulevard, een kopje koffie bij ons vertrouwde adresje en via mooie woonwijken richting het oude centrum. Na ruim een uur liepen we langs de bezienswaardigheden en de overvolle terrassen. Zondagmiddag is bij uitstek het moment om met familie, vrienden, geliefden een hapje te gaan eten en natuurlijk mag een glaasje wijn hierbij niet ontbreken. Wij kozen voor een mooi restaurant in de haven "La Casete de Bombas" en lieten ons een heerlijke salade, Patatas Bravas en zeevruchten voorschotelen. Met een voldaan gevoel en een lege blaas vervolgden we onze weg. De volgende stop is de Península de La Magdalena. Een voormalig landgoed inclusief prachtige tuinen en een koninklijk paleis dat eind 20e eeuw is verkocht aan Santander. Nu is het een populaire bestemming voor zowel inwoners als toeristen. Het gaat een beetje vervelend klinken maar beide beschouwen we dit als het hoogtepunt van de dag. Wat een prachtig schiereiland met mooi tuinen, een prachtig paleis, een openlucht marinepark en een adembenemend uitzicht over de zee van Cantabrië. Rond 18 uur arriveren we bij de camping met licht vermoeide benen. Een duik in het zwembad was dan ook een passende beloning voor de ruim 20.000 stappen (ca. 12,5 kilometer) die we vandaag hebben gezet.

Ik hoef jullie niet te vertellen dat wij, na zo'n dag geen avondprogramma meer hebben. We zitten voor de camper met een salade wat brood een smeerseltje en een goed glas Spaanse wijn te mijmeren over de geweldige dag die we hebben gehad. Oh ja, met de voetjes omhoog!

Buenos Noches

Het Palacio de la Magdalena is een voormalig koninklijk paleis gelegen op het schiereiland La Magdalena in de Spaanse stad Santander. Het kwam op de plaats van het oude fort van San Salvador de Hano die tot taak had de ingang van de baai te beschermen.

Het paleis is gelegen op het hoogste punt van het schiereiland La Magdalena. La Magdalena ligt aan de monding van de baai van Santander. Naast het paleis is op het schiereiland een park, een kleine vuurtoren, een strand, een minidierentuin, met zeeleeuwen en pinguïns, en een kinderspeeltuin.

Het paleis werd tussen 1908 en 1912 gebouwd voor de koninklijke familie. Het paleis was een geschenk van de stad aan de koning. Het bouwwerk kostte 700.000 peseta's en werd betaald door de gemeente, vrijwillige bijdragen van een belangrijke inwoners en tot slot een loterij om het ontbrekende geld bij elkaar te krijgen. In 1904 kwam de grond in handen van de stad en op 23 april 1908 accepteerde de koning het geschenk waarmee de uitvoering kon beginnen. In maart 1909 begon de aannemer, Daniel Sierra, met het werk. Koningin Victoria Eugénie van Battenberg was intensief betrokken bij het ontwerp en de bouw.

Het paleis kwam in 1912 gereed en de koning Alfons XIII kreeg op 7 september 1912 de sleutel overhandigd. Hij en zijn vrouw en andere familieleden maakten in de zomer gebruik van het huis tot ongeveer 1930, tot de proclamatie van de Tweede Spaanse Republiek.

De staat nam het paleis over, maar dit was controversieel omdat het een geschenk aan de koning was van de inwoners van Santander. Na zijn vertrek werd het gebouw voor diverse doeleinden gebruikt. Na 1932 werd het gebruikt door een universiteit en in de Spaanse burgeroorlog als ziekenhuis. De stallen werden gebruikt in de burgeroorlog om krijgsgevangen op te sluiten. In 1941 werden burgers opgevangen die door brand in 1941 hun huis hadden verloren. Geld ontbrak voor goed onderhoud.

In 1977 verkocht Juan de Borbón het gebouw aan de stad voor 150 miljoen peseta's. In 1982 werd het een Monumento Histórico Artístico de Carácter Nacional of nationaal monument. Tussen 1993 en 1995 werd het gerestaureerd. Op 14 juni 1995 werden de werkzaamheden officieel beëindigd met het bezoek van koning Juan Carlos en koningin Sofia. Het is in gebruik als congrescentrum en voor bijeenkomsten. Het is een belangrijk historisch gebouw en een grote toeristische attractie in de stad.

1. Frans Heinsbroek:
    25 juni 2023
    Woorden schieten weer tekort!!!!
  2. Ralpho Pollamos:
    25 juni 2023