Vaarwel Spanje, hallo Frankrijk

28 juni 2023 - Capbreton, Frankrijk

Wij vroege vogels reden al om 8:30 uur weg van de camping in Burgos. We hadden immers een drukke dag voor de boeg. Eerste stop is Pamplona. Rond 11 uur arriveerden we in een buitenwijk waar we onze camper konden parkeren. Een korte wandeling door het park bracht ons 30 minuten later in het hartje van deze prachtige oude stad. Zoals zoveel oude Spaanse steden is er een Kathedraal, een Plaza Mayor en speelt het leven zich voornamelijk op straat af. De barretjes zaten overvol en de Pintxo's namen gretig aftrek. De wandeling voerde ons langs de Plaza del Castillo, Het prachtige stadhuis, de Plaza de Toros en een prachtig bronzen beeld dat de stierenren door Pamplona weergeeft. Omdat de dag nog meer in petto heeft zijn we rond 13:00 uur teruggelopen naar de camper. Bepakt met de laatste Spaanse souvenirs en boodschappen reden we richting de Franse grens. Vanwaar die haast hoor ik u denken? Zoals ik jullie bij ons bezoek aan Bilbao al berichtte, gaat hier de Tour de France a.s. zaterdag van start. De Tour zal 3 dagen in Baskenland rondrijden alvorens ze naar Frankrijk gaan. Je kunt je voorstellen dat het langzaam steeds drukker wordt in deze regio en overal wordt gewaarschuwd voor de komende drukte. Daarom besluiten we vandaag al de grens over te gaan en bij een oude bekende camping in Capbreton te overnachten. De Tour doet dit jaar de westkust van Frankrijk niet aan dus daar hebben we alle tijd en ruimte. Morgen rijden we verder noordwaarts en hopen Bordeaux te passeren op weg naar Bretagne.

Slaap lekker lieve kijkbuiskinderen (voor de oudjes onder ons).

xxx

Pamplona (Spaans) of Iruña (Baskisch) is de hoofdstad van de Spaanse regio Navarra. De stad is aan de rivier de Arga gelegen en telt circa 194.000 inwoners. De stad Pamplona, die door de Romeinen is gesticht, was in de middeleeuwen de hoofdstad van een rijk dat zich uitstrekte tot ver voorbij de Pyreneeën. Oorspronkelijk werd er Baskisch gesproken. Daarna heeft de stad eeuwenlang de invloed van Frankrijk ondergaan. In de 16e eeuw werd Pamplona, net als het grootste deel van het koninkrijk Navarra, ingelijfd bij Spanje.

De stad is vooral bekend door de jaarlijkse stierenrennen tijdens de San Fermínfeesten, ter ere van San Firmín die de co-patroonheilige van de stad is. De San Fermínfeesten (Spaans: Fiestas de San Fermín) zijn jaarlijks terugkerende feesten in Pamplona in Spanje ter ere van de heilige San Fermín. Ze worden gehouden van 6 tot 14 juli.

De feesten starten officieel op 6 juli om 12 uur 's middags wanneer vanop het balkon van het stadhuis onder een luide enthousiaste menigte de traditionele vuurpijl 'Chupinazo' in de lucht wordt geschoten. Daarna volgt een week vol met eetfestijnen, Baskische volksdansen, openluchtconcerten, straattheater, vuurwerk en de reuzenparade 'Gigantes y cabezudos' als afsluiter op 14 juli.

De apotheose van de feesten is de encierro, het stierenrennen, dat sinds 1591 bestaat. Vanaf 7 juli worden om acht uur 's ochtends gedurende acht dagen vanaf de Helling van San Domingo, zes vechtstieren door de nauwe straten van Pamplona gejaagd. Duizenden waaghalzen, vooral jongemannen, willen door het voorblijven op de stieren hun moed en snelheid bewijzen. Het parcours, met onder meer de 'Calle Estafeta' (de rechte straat van 250 meter in het centrum van de stad), is afgeschermd met een houten omheining en is 848 meter lang. De lopers zijn herkenbaar aan hun witte kledij, rode zakdoek (pañuelo rojo) rond de hals en rode sjerp om hun middel (faja). Het hele spektakel duurt vaak niet langer dan drie minuten. 's Middags vinden er ook traditionele stierengevechten plaats in de arena, de plaza de toros van Pamplona. Daar worden de zes stieren die 's ochtends de race hebben gelopen, afgemaakt.

De smalle straatjes leiden echter niet zelden tot lelijke valpartijen van de stieren en van de rennende mensen. Het gebeuren trekt elk jaar ongeveer een half miljoen bezoekers. Ook bij de deelnemers en toeschouwers zijn er geregeld zwaar gewonden en dodelijke slachtoffers. Elk jaar vallen er ook tussen de 200 en de 300 gewonden tijdens de ren.

De geschiedenis van het stierenrennen is niet geheel duidelijk. Waarschijnlijk startte het toen het stierenvechten erg populair werd en de enige manier om de stieren van de stal naar de arena te krijgen was door ze door de straten te laten rennen. Op een gegeven moment besloten mensen om met de stieren te gaan rennen, dat was toen nog illegaal. Dit werd steeds populairder en groeide uit tot deze traditie. De eerste stierenloop werd gehouden in 1899, het werd echter internationaal populair na de eerste roman van Ernest Hemingway, genaamd The Sun Also Rises. Hij beschreef het als het feest van de overleving.

1. Ellen:
    28 juni 2023
    Goede reis richting huis. Wij vertrekken morgen ook weer naar Denemarken. De boot vertrekt om 13.15 uur naar Hirtshals en daarna hopelijk zaterdag weer thuis. Jullie nog een hele fijne dikke week….
  2. Ralpho Pollamos:
    29 juni 2023