Je weet niet wat je mist....

18 juni 2023 - León, Spanje

Na een emotioneel afscheid van Liz en Archie reden we verder naar Fuente Dé, alwaar een kabelbaan je helemaal omhoog de bergen in brengt. 23 kilometer diep de Picos de Europa in en we waren er klaar voor. Eh... vergat ik te zeggen dat het iets bewolkt was? Bij aankomst in Fuente Dé zagen we de bui al hangen. Met een warme fleece en de camera paraat liepen we tegen beter weten in naar de gondel. "Cerrado todo el dia" zei de man in het kantoortje van de toeristische informatie. Nou dat is mooi zeg! Verder sprak die man geen woord Engels maar wat we wel begrepen is dat je ook naar boven kon lopen. Een zware klim van circa 5 uur... Ja dag !!  En zo gingen we weer 23 kilometer terug naar Potes om daar de weg naar Riaño te nemen.  Dwars door het Picos de Europa reden we en we gingen steeds hoger en hoger en hoger. Langzaam reden we de bewolking in en werd het zicht minimaal. Wielrenners die deze dag hadden uitgekozen om een tochtje te maken doemden op in de bewolking. Soms langzaam klimmend maar soms ook met ware doodsverachting in de afdaling. De concentratie was hoog en het geluid in de camper erg zacht. Het was dan ook een genot om op 1609 meter hoogte de pas van San Glorio te passeren en het zonnige dal in te rijden. Aan onze linkerhand doemde een enorm meer op "Embalse de Riaño" een enorm stuwmeer waar wonderwel weinig vertier te beleven viel. Een prachtige omgeving maar nergens enige watersport te zien. Wel zie je overal wandelaars. De Spanjaarden hebben een enorme passie voor wielrennen en wandelen. Je ziet dan ook overal van die gezellige wandelclubjes met matching outfits. Omdat deze route ook aan één van de pelgrimsroutes ligt zie je regelmatig van die lange afstandslopers. Respect hoor! In de auto liep de reuzel al door de bilnaad laat staan dat hele eind in de benen. Voorbij Riaño was het een rechte weg naar León. Je waant je ineens in een ander landschap. De agrarische sector is goed vertegenwoordigd in deze regio. Rond 15:30 uur arriveerden we op camping Ciudad de León. Nadat we een mooi plekkie hadden ingenomen is het de bedoeling om met de bus, die voor de camping stopt, de stad in te gaan. helaas "No autobus todo el dia"  Hebben wij weer !

De stad León is een gemeente en de hoofdstad van de provincie León in de autonome gemeenschap van Castilië en León, in het noordwesten van Spanje. León ligt op 841 meter hoogte op de Spaanse Hoogvlakte en is met 136.414 inwoners de grootste stad van de provincie, die ongeveer een half miljoen inwoners telt. Stad en ommelanden samen hebben zo'n 200.000 inwoners.

León is bekend om zijn gotische kathedraal en andere monumentale gebouwen, waaronder de romaanse Real Colegiata de San Isidoro, het Botines Huis (van de architect Antoni Gaudí); en het in plateresco-stijl gebouwde San Marcos. León is ook bekend om zijn traditionele "fiestas", zoals Pasen. De Leonese processies zijn officieel uitgeroepen tot Internationale Bezienswaardigheid, en heel wat mensen uit binnen- en buitenland bezoeken León met Pasen om die te bewonderen.

1. Ellen:
    18 juni 2023
    Dat was me het dagje wel... lijkt me erg spannend om fietsers in de mist tegen te komen....
  2. Ralpho Pollamos:
    19 juni 2023
    Mijn Spaans is niet zo goed, maar “reuzel in de bilnaad” hoe zeggen ze dat ook alweer?
    😂
  3. Mike: