Een blokkie om....

7 juni 2023 - Île de Ré, Frankrijk

Lieve familie en vrienden wat is Ile de Ré een heerlijke vakantiebestemming. Mocht je nog een bestemming zoeken en je houdt van de goede dingen in het leven dan is dit zeker een bezoek waard.

Na onze verse baguette hebben wij de fiets gepakt om het eiland eens goed te bekijken. Het belooft vandaag weer een warme dag te worden dus vroeg op pad. Factor 50 op het bolletje en fietsen maar. Bij het verlaten van de camping toch maar even een praatje gemaakt met een deelnemer aan "we zijn er bijna". Tot mijn grote opluchting rijden zij morgen alweer huiswaarts en komen we ze de rest van de vakantie niet meer tegen. Dit was wel anders op IJsland en Griekenland. Daar kwamen we ze op de boot naar huis nog tegen. Enfin... Onze eerste tussenstop tijdens de fietstocht was Saint Martin de Ré. Een mooie vestingstad aan de noordkust van Ile de Ré. Een idyllische haven en leuke winkelstraatjes deed ons een uurtje verpozen. Na de koffie fietsten we verder langs de noordkust via de vele zoutvlaktes naar Loix om vervolgens door te fietsen naar Ars en Ré. Onderweg reden we langs kilometers aan oestervelden en deze werden dan overal te kust en te keur aangeboden. Aangekomen in Ars en Ré was het dan ook een kwestie van tijd voordat we ons in Hotel Le Clocher lieten verwennen. Oestertjes vooraf en een pan mosselen met friet als hoofdgerecht. Een klein glaasje lokale wijn om dit alles soepeltjes te laten verdwijnen met tot slot een kopje koffie. Burp.... Bolbuikend fietsen we verder langs de zuidkust langs La Couarde sur Mer, Le Bois Plage en Ré, Saint Marie de Ré om uiteindelijk de fiets weer bij de camper te stallen. Bij elkaar zo'n 50 km bij elkaar getrapt en dus verdienen we het om een duik in zee te nemen. Op het terras konden we in het geniep de soms koddige verhalen van "we zijn er bijna" afluisteren en met een koel lokaal biertje erbij een waardige afsluiting van de dag.

Het avondmaal is er niet van gekomen. Niet zo raar na het lunch bacchanaal. Slechts een blokje kaas en een rosé daar doen we het mee. Lekker douchen en dan bijtijds tussen de steeds klammer wordende lappen.

Morgen verkassen we naar Ile d'Oléron zo'n 88 km verderop. Het schijnt dat ze daar bekend staan om hun oesters en mosselen....

Bon Nuit

Ile de Ré : Het eiland heeft een lengte van ongeveer 26 km en de breedte varieert tussen 70 meter en 5 km. De kustlijn is ca. 100 km lang. De oppervlakte is 85 km². Het aantal inwoners is ongeveer 17.000. Het eiland scheidt de zeestraten Pertuis breton in het noorden en Pertuis d'Antioche in het zuiden. Op het noordelijk deel van het eiland bevinden zich de baaien Fier d'Ars en Rade de Saint-Martin.