Verder Zuidwaarts

6 juni 2023 - Île de Ré, Frankrijk

Onze reis voert ons verder via Rennes, Nantes en La Rochelle naar Ile de Ré. Een pittige reisdag maar met 3 tussenstops prima te doen. De temperatuur loopt ook lekker op. vandaag tikken we de 30 graden aan (the heat is on). Een aantal jaren geleden hebben we Ile Noirmoutier al eens bezocht en dat was ons prima bevallen. Er heerst op deze (schier)eilanden zo'n waddeneiland gevoel en dat voelt goed. Vandaag op Ile de Ré. En maar goed dat we vroeg in het seizoen zijn. In de zomer is het hier mutje vol. We staan op een mooie camping aan de kust en een duik in zee is een afstand van enkele meters. De Atlantische Oceaan voelt heerlijk aan.

Op zoek naar onze plaats op de camping voor de komende 2 nachten zien wij links en rechts van de weg Hollandse campers en caravans staan. Achter de voorruit zien we de nummers al prijken en een paar meter verder prijkt de ANWB vlag. "We zijn er bijna" is ook deze reis van de partij. Al op onze rondreis op IJsland en vorig jaar in Griekenland kwamen we dir reizend gezelschap tegen. Snel Spaans praten en doorrijden. De outfit voor de mannen is een beige bermuda met daarop een geruite overhemd met korte mouwen en sandalen als voetgerei (met of zonder sokken). De dames, met een kort en pittig kapsel, kiezen voor een zomerse outfit wat mijns inzien te veel van het naakte lichaam bloot geeft (brrr). Om 5 uur was het happy hour en werden de verhalen van de dag uitgewisseld onder genot van een biertje en een snackje. Gelukkig heb ik een excuus (ik mag dit verslag schrijven) en moet de borrel en ongetwijfeld het Jeu de Boules toernooi afslaan.

Morgen blijven we lekker op Ile de Ré en gaan er met de fietsen op uit. Toch de beste manier om het eiland te bekijken. Overmorgen reizen we verder naar Ile d'Oléron. Spanje komt in zicht maar zoals het hoort tijdens de vakantie, alles "Allez-y doucement".

Île de Ré ligt in de regio Nouvelle-Aquitaine in het departement Charente-Maritime. Île de Ré is een vakantie-eiland dat sinds 1988 vanaf het vasteland van Frankrijk (La Rochelle) is te bereiken via een lange tolbrug. Typisch voor Île de Ré zijn de witte huisjes met het groene houtschrijnwerk en daken met oranje dakpannen, de nog steeds ambachtelijke zoutwinning, de lokale wijnbouw en de visserij. Op het eiland bevinden zich verschillende historische, militaire gebouwen als bewijs van het vroegere strategische belang van het eiland.

1. Amber:
    Hoiii Mike en Lettie!
    Wat een prachtige foto!
    Geniet van jullie rustige reis naar Spanje.
    Zo kan het ook he!
    Have fun en rij voorzichtig.

Liefs Am
  2. Ruud:
    6 juni 2023
    De twee iles zijn bekend terrein. De wadden maar dan warmer. Beaucoup de plaisir!!
  3. Frans Heinsbroek:
    6 juni 2023
    Vrij willekeurig Ars-en-Ré gegoogeld en wat foto's bekeken. Geweldig!! Geniet ervan!
  4. Ruud en Lidi:
    7 juni 2023
    Net als Ruud (toevallig?) bekend terrein. Prachtig daar! Geniet maar vollop van het 'waddengebied ' en op naar Spanje.
  5. Ankie en Robert:
    7 juni 2023
    Hoi lieverds, wat leuk om weer met jullie mee te reizen. Geniet er lekker van. Groetjes vanuit een warm en zonnig Victoria/Vancouver Island xxx
  6. Jeannette Scheffer:
    Geweldige schrijfstijl! Haha, ik geniet mee! Heb het goed daar! XXX