Camino del Norte

15 juni 2023 - Potes, Spanje

Vandaag zijn we aangekomen in het natuurpark Picos de Europa en wel in het dorpje Potes. Een werkelijk prachtige omgeving wat iets weg heeft van de Elzas. Lopend door Potes lijkt het of de tijd heeft stilgestaan en op communicatie technisch vlak is dit ook zo. Ik moet zeggen wel lekker rustig geen internet etc. maar voor jullie is het een ramp. Een dag geen verslag, een dag geen reportage van jullie favoriete stel. Geen paniek het komt allemaal goed. Rustâg doorademen!

Vertrekkend vanuit Sopelano hebben we de Camino del Norte gevolgd. Vanuit Baskenland via Asturië naar Cantabrië. Een prachtige route langs de noordkust waarbij je wordt getrakteerd op mooie vergezichten over de oceaan, pittoreske kustplaatsjes en machtige bergketens. De eerste stop is Santander een mooie schone stad met een enorme boulevard en dito strand (El Saldinero). Tijd om de stad te verkennen maar een parkeerplaats voor de camper is lastig te vinden. Uiteindelijk staan we op de parkeerplaats van de plaatselijke voetbalclub Racing Santander direct aan de kust. Een heerlijke wandeling langs de kustlijn en door parken die prachtig in bloei staan. Na een koffie op een terras reden we door naar Picos de Europa. Een natuurpark tussen Santander en Gijón in en zo’n 50 kilometer landinwaarts. Toeristisch nog niet zo bekend maar meer dan de moeite waard. Onze camping voor de komende 3 nachten ligt op loopafstand van het dorpje Potes en maar goed dat we vooraf even hadden gereserveerd want naast de ANWB heeft ook de Nederlandse Kampeer Club (NKC) een “we zijn er bijna” variant. Een heel vak Hollandse gezelligheid! (brrr…). Ook een heleboel Britten. Er is een Ferry dienst tussen Plymouth en Santander en daar maken zij gretig gebruik van. Kortom het is hier gezellig druk. Vanavond staan gegrilde garnalen en lokale Chorizo op het menu met een frisse salade en brood. Voor het hoognodige vocht moeten we het doen met een wijntje. Tja, het leven is mooi!

Adios.

Santander

Aan de noordkust van Spanje (aan de Golf van Biskaje) ligt de Spaanse stad Santander, hoofdstad van de regio Cantabrië. Met een inwoneraantal van ongeveer 180.000 komt de stad op de 28e plek qua grootste steden van Spanje. De stad ligt ingeklemd tussen ‘groene’ bergen, de ‘blauwe’ zee en ‘goudgele’ stranden.

Door de invloed van de zee heerst er in Santander zowel in de winter als zomer een mild zeeklimaat; aan de ene kant heeft Santander de populaire stranden in de zomer, maar op andere dagen kan er een frisse zeewind waaien die gepaard gaat met de nodige buien die blijven hangen boven de regio, aangezien de wolken blijven hangen door het bergmassief van de Picos de Europa en de Cordillera Cantabria. Het weer in Cantabrië kan dus flink wisselen en voor veel surfers zijn de stranden van Santander met hoge golven dan ook een highlight.

1. Milldred Bouwmeester:
    17 juni 2023
    Wat een mooie foto's toch. En van de plaatselijke hapjes en wijn wordt ook goed genoten, zo te lezen.