There and back again.... by Bilbo Baggins

14 juni 2023 - Sopelana, Spanje

Once upon a time in a place called Bilbao there was a couple looking for a Xmas ball....

Jullie zullen wel denken een zonnesteek, te veel vino.... nee hoor. Vaste volgers weten dat wij een eigenaardigheid hebben dat wij van over de hele wereld kerstballen meenemen voor onze herinneringskerstboom. En ja hoor in Bilbao was het weer raak !! Was het maar alvast Kerst (haha).

Vanmorgen bijtijds op pad om maximaal te kunnen genieten van Bilbao. De metro bracht ons vlot naar de binnenstad en daar kon ons avontuur beginnen. En ach, als je met een ouwe man op pad gaat die bij het ontbijt te veel thee gedronken heeft, die moet natuurlijk plassen. En zo werd na 5 minuten Bilbao de eerste koffietent opgezocht alwaar Mike zijn behoefte kon doen. Met een kop koffie en twee glazen water achter de kiezen was het een kwestie van wachten op de volgende plaspauze. Na een klein half uur diende deze zich aan net toen we lekker op weg waren langs de rivier de Nervión. Tja dat kabbelende water..... Gelukkig weten ze in Bilbao wat de toerist nodig heeft en al snel presenteerde zich een urinoir. Pfoe....

Dit jaar start de Tour de France op 1 juli in Bilbao en brengt 3 dagen door in het Baskenland alvorens de karavaan de Franse grens overtrekt. Een gezellige drukte in de stad en iedereen is bezig met de voorbereidingen.

Bilbao is een stad met een industrieel verleden en dat zie je overal terugkomen maar ertussen staan prachtige gebouwen, bruggen en parken. Een heerlijke stad met voor elk wat wils. Onze lunch bestond, en hoe kan het ook anders, uit Pintxo's met een glaasje witte wijn. We werden met onze online E-tickets rond 14:00 uur bij het Guggenheim verwacht. We waren iets vroeger maar dat vonden ze niet erg. Het viel reuze mee met de drukte. Wel scherpe veiligheidsmaatregelen maar verder geen problemen. Wat een prachtige architectuur!!! Je komt ogen tekort. Op elke etage is er wel weer een andere invalshoek die interessant is om te bekijken. De expositie van moderne kunst was...hoe zal ik het zeggen "not our cup of tea". Wat niets zegt over de kwaliteit maar het kon ons niet raken. Na een uur rondlopen (en een sanitaire stop) hebben we het Guggenheim achter ons gelaten en zijn we verder de stad in getrokken. Om 15:30 uur en ruim 10 kilometer onder de voeten hebben we de metro naar Sopelana genomen. De voeten waren toe aan een verfrissing en daarom naar het strand en de branding in. Deze keer had ik de camera wel bij ons.

Onder het genot van een drankje op het terras kunnen we terugkijken op een zeer geslaagde dag in een zeer interessante stad. Ik moest terugdenken aan een bezoek aan Glasgow. Ook een van oudsher industriële stad (veel scheepsbouw) waar veel in toerisme is geïnvesteerd en ook een bezoek meer dan waard is.

Morgen reizen we via Santander naar het natuurpark Picos de Europa. Hier blijven we in ieder geval 3 nachten staan en kijken uit naar de prachtige natuur.

Hasta Mañana

Bilbao (historische Baskische naam: Bilbo) is een gemeente en de grootste stad van de Spaanse autonome regio Baskenland, en de hoofdstad van de provincie Biskaje. De stad had in 2021 een inwonertal van 346.405 en in de metropool Bilbao, het economische en industriële centrum van Baskenland, woonden meer dan 1.000.000 inwoners.

Bilbao ligt in het noorden van Spanje, aan de rivier Nervión en aan een van de Pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella. De stad is sinds 1997 een van de vier steden op de wereld met haar eigen Guggenheimmuseum, het Museo Guggenheim de Bilbao. Sinds 1981 is het inwonertal van Bilbao behoorlijk gedaald, doordat een groot deel van de stadsbevolking naar de Baskische kustplaatsen is verhuisd. De stad heeft in tegenstelling tot zuidelijker delen van Spanje geen mediterraan klimaat, maar een gematigd en vochtig zeeklimaat.

1. Luc de Beer:
    15 juni 2023
    Wat een waanzinnige foto’s. Wat een juweel van een stad ook. Ben heel benieuwd naar wat jullie reis nog meer in petto heeft!
  2. Hans Mouton:
    17 juni 2023
    Mike,
    Die kerstbal (tik) heb je toch van je moeder!
    Mooie herinneringen. ik zie en lees wel dat jullie het geweldig
    naar de zin hebben, volhouden hoor!
    Groetjes uit Rijnsburg.