Even met de billen knijpen!

29 juni 2019 - Stykkishólmur, IJsland

Rare tekst maar geef me even om het toe te lichten. Zo lekker als het gisteravond was zo woest was het vanmorgen. De wind kwam letterlijk en figuurlijk uit een andere hoek. Vannacht merkten we al dat de camper heen en weer ging en dat lag niet aan de bewoners. Een stevige wind was komen opzetten en vanmorgen was het nog erger. Na wat kunst en vliegwerk was alles in gereedheid gebracht om te vertrekken. Maar eenmaal op de weg merkten we dat het rijden erg lastig was. Je vangt met 7 meter camper aardig wat wind en ik moest dan ook alle zeilen bijzetten om hem op de weg te houden. Na zo’n 70 km ging de asfaltweg over in een gravelweg. Een extra dimensie erbij. 70 km verder arriveerden we op onze bestemming, het schiereiland Snæfellsnes en wel in de stad (ja, meer dan 1000 inwoners) Stykkishólmur. Hier was er vandaag een IJslandse klederdracht festival. De IJslanders zijn niet zo modebewust hier dus we vragen ons af of we het festival wellicht ongemerkt gezien hebben. Vandaag was het ook weer onze wasdag en met een zak vol meldden we ons bij de receptie. We hadden geluk: er was net een nieuwe wasmachine afgeleverd. Met wat proppen paste al onze was in de machine. Zeep erin en draaien maar. 38 minuten wastijd dus tijd voor ons om boodschappen te doen bij de Bonus. Eenmaal terug met de boodschappen was het tijd om de was in de droger te doen. Bij aankomst stond het washok blank en de wasmachine vol sop. De beheerder vloekte wat tegen de wasmachine, dweilde het hok schoon en zette de wasmachine weer aan zodat hij zijn programma kon afmaken. Een uurtje later lagen de kastjes weer vol met schoon goed. De camping ligt aan het golfterrein en is iets drukker dan gisteren. Het is weekend en veel IJslanders gaan eropuit met de vouwwagen en caravan en dat zorgt voor volle campings. Morgen blijven we nog een dagje in Stykkishólmur en gaan we het plaatsje eens goed bekijken. Er is een leuke haven en een aparte kerk te bezichtigen.