Van León tot Lugo

19 juni 2023 - Lugo, Spanje

Vanmorgen vroeg uit de veren en met de camper naar León. We vonden een parkeerplaats zo'n 10 minuten lopen van het centrum en zagen de stad ontwaken. Prachtig is de Plaza Major en de "Catedral de Santa Maria" is indrukwekkend. Om 9:30 uur ging de kathedraal open en wij naar binnen om de schoonheid te ervaren. Vooral de vele m2 glas in lood is prachtig. Deze kathedraal is in slechts 50 jaar gebouwd en dat is te zien aan dezelfde bouwstijl door het gehele bouwwerk. Op het pleintje voor de kathedraal hebben we ons ontbijtje genuttigd met een kopje koffie. Op de terugweg naar de camper vonden we in een souvenirwinkel een mooie magneetje voor op ons reisbord (als je bij ons thuis een bezoek brengt ga eens op het toilet kijken) en jawel, een kerstbal uit León. Ik denk dat we volgend jaar een grotere boom moeten aanschaffen (haha).

Vanaf León reden we langs Ponferrada alwaar wij de plaatselijke Lidl met een bezoek vereerden. De koelkast weer vol en voort maar weer. Het gebied waar we doorheen reden staat bekend om zijn ertshoudende grond. Je ziet dan ook overal van die typerende rode aarde. In Las Médulas heb je mooie vergezichten over dit gebied en de moeite om even om te rijden. Ons einddoel voor vandaag is de plaats Lugo, een mooie oud Romeinse stad met prachtige stadsmuren en een oude binnenstad. De (gratis) caravan en camperplaats aan de rand van de oude stad is een ideale plaats om te overnachten en de stad te bezoeken. Rond 16:00 uur stond de camper naast een 20-tal andere campers opgesteld en met de camera paraat liepen wij naar het centrum. Wij hadden nog nooit van Lugo gehoord maar een bezoek is zeker de moeite waard. Ons late ontbijt heeft ons de lunch doen overslaan en zo kregen we langzaam wel wat trek. Spanjaarden zijn lieve mensen maar voor 20 uur hoef je niet aan te komen voor het diner. Zelfs de Tapas (nee, hier geen Pintxo meer) zijn niet te verkrijgen. En zo liepen we na een biertje genuttigd te hebben terug naar de camper om daar ons in Ponferrada gekochte verse brood met knakworstjes te eten. Een vorstelijk maal!!

Na het eten nog even een spelletje Triominos gedaan totdat er op de deur geklopt werd. In eerste instantie dacht ik dat de gemeente toch nog iets van stageld kwam halen maar het was de buurman die kwam vertellen dat de politie op het terrein stond en dat we allemaal moesten vertrekken. Oeps!! Ik ben toch maar even gaan informeren bij de agente en wat bleek: het terrein zou de volgende ochtend omgebouwd worden tot een festivalterrein. Dat verklaarde ook de grote hopen met zand die daar waren gestort. De gemeente was vergeten een bord op te hangen. Gelukkig mochten we bij wijze van uitzondering wel in een buitenwijk naast het politiebureau gaan staan en zo was het een kwestie van "inpakken en wegwezen maatje!". Een aantal aanwezigen probeerde nog hun gelijk te halen maar daar hebben wij niet op gewacht. De agente was zo vriendelijk op onze telefoon de bestemming in te toetsen en met Google Maps reden we in 10 minuten naar onze nieuwe locatie. Langzaam stroomden de campers het industriegebied binnen en keerde de rust weer terug. Voordeel van deze locatie was dat hier een Mc Donalds was en we ons hebben getracteerd op een Mc Flurry.

Lugo is een stad en gemeente in de Spaanse provincie Lugo in de regio Galicië met een oppervlakte van 330 km². In 2011 telde Lugo 98.457 inwoners. De stad ligt aan de Miño.

Lucus Augusti, de Romeinse naam voor de stad, was een van de belangrijkste steden in het noordwesten van het Iberisch schiereiland. De Romeinse muur van Lugo (Spaans, Galicisch: Muralla Romana de Lugo) dateert uit de 3e eeuw n.Chr. en is nog grotendeels intact. De muur, met een lengte van meer dan 2 kilometer, omringt het historische centrum van Lugo in Galicië (Spanje). De vestingwerken werden eind 2000 opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als "het meest vooraanstaande voorbeeld van laat-Romeinse vestingwerken in West-Europa". De stad kwam achtereenvolgens in handen van de Sueven, Visigoten en Moren en werd in de 10e eeuw veroverd door koning Alfons III van Asturië. In 1129 werd begonnen aan de bouw van de kathedraal, die romaanse, gotische, barokke en neoclassicistische bouwelementen bevat.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl