Bijna halverwege en op het verste punt

20 juni 2023 - Estorde, Spanje

Na een wat onrustige nacht (het is toch raar aan de openbare weg te slapen) reden we vroeg richting Santiago de Compostella. Door een foute bestemming in de navigatie hebben we over de 79 kilometer zo'n 2 uur gedaan (grrr..) Uiteindelijk arriveerden we en was het op zoek naar een parkeerplaats. Je zou denken dat iedereen hierheen komt lopen en er genoeg parkeerplek moet zijn maar niets is minder waar. Na een half uur zoeken stonden we op een half uur lopen van het centrum. Toevallig liep onze wandeling over de "Camino Primitivo" en zo hebben we het laatste stukje van deze Pelgrimstocht volbracht. Ik moet zeggen dat behalve de Kathedraal de rest van de stad niet echt indruk heeft gemaakt. Het centrum stikt van de toeristen die dan wel lopend of fietsend één van de Pelgrimsroutes heeft afgelegd. Op het plein voor de Kathedraal was het een gezellig samenzijn en soms een emotioneel afscheid van wandel/fiets maatjes. Na een kort bezoek zijn we weer terug naar de camper gelopen. Onderweg nog wat fruit gekocht en jawel...een kerstbal!

Vanuit Santiago reden we verder naar het westelijk puntje van Spanje. We staan op een paar kilometer van Fisterra of Finisterre. Op de uiterste landtong staat een vuurtoren die het bezoeken waard is. Dit staat voor morgen op het programma. Onze camping staat in Estorde. een mooie camping stijf aan de kust met een prachtig uitzicht over de baai. Hier blijven we 3 nachten voordat we de 2e helft van onze vakantie weer langzaam richting Nederland rijden.

De pelgrimsroute naar Santiago de Compostella (ook wel Sint Jacobsroute of Jacobsweg genoemd) (Spaans: Camino de Santiago) is de bedevaart naar het graf van de apostel Jakobus in Santiago de Compostella in Spanje. De belangrijkste route (hoofdroute) door Spanje was de Camino francés, die de voortzetting was van meerdere trajecten komend uit Frankrijk. De Camino francés was de middeleeuwse verkeersas die in Noord-Spanje loopt van de Pyreneeën naar het graf van Jakobus. Deze route loopt langs de steden Pamplona, Estella, Logroño, Burgos, León, Astorga en Ponferrada. Er zijn ook enige andere secundaire routes van de Pyreneeën naar Santiago. Vanaf alle andere Europese landen lopen eveneens Jacobswegen naar Frankrijk en Spanje (met uitzondering van de Portugese route die uiteraard Frankrijk niet aandoet). De Jacobswegen vormen dus een netwerk van wandelroutes, met Santiago de Compostella als excentrische spin.