Santander ... we hebben je gemist !

24 juni 2023 - Santander, Spanje

Het is al weer 11 dagen geleden toen wij voor het eerst In Santander aankwamen en de stad heeft zo'n indruk gemaakt dat we vandaag weer terug zijn. Ditmaal blijven we iets langer om de stad eens goed te bekijken. We staan op camping Cabo Mayor aan het noordoostelijke puntje van de stad. De vuurtoren van Santander ligt dan ook een honderd meter van ons vandaan.

Vanmorgen begon de dag in Cudillero. Na een heerlijke nachtrust (kan ook niet anders na al die Rioja), reden we verder langs de noordkust richting Gijón. Hier zijn we even gestopt om even heftig te gaan shoppen. Ja ja, de Lidl en de Decathlon moesten er aan geloven. Goed geslaagd en met volle tassen reden we verder langs de kust naar Santander. Rond 14:00 uur werd de camper op zijn plek gezet en was een kleine siësta aan de orde.

De omgeving is prachtig en Santander is een mooie groene stad met veel parken. Na de Siësta zijn we een heerlijke wandeling gaan maken via de vuurtoren, langs de kustlijn naar het strand van Mataleñas. De temperatuur is hier perfect zo'n 25 graden en heerlijk voor een wandeling. Bij terugkomst hebben we een duik in het zwembad genomen. Dit is op zich geen vanzelfsprekendheid in Spanje. Door de enorme droogte van begin dit jaar is er nog steeds waterschaarste en niet alle campings hebben hun zwembad vol laten lopen. Zo ook die van gisteren in Cudillero. Mooie voorzieningen maar een bommetje in het zwembad zat er niet in.

In het vriesvakje liggen nog een stelletje gamba's te wachten op hun bestemming en vanavond was het zover. Een overheerlijke curry met tuinboontjes en komkommer in het zuur. Kokkie Mike stond weer met zijn potten en pannen te toveren.

Gisteren op vandaag wordt hier de nacht van San Juan gevierd. Dit gaat gepaard met feesten op het strand met vreugdevuren en vuurwerk. Vanavond zijn er concerten in de openlucht. Kortom een gezelligheid. En het was nog lang onrustig in Santander.

Morgen gaan we met de Hop On Hop Off bus de toerist uithangen. De bus stopt voor de camping en vanaf 10 uur gaat hij los. Een nieuw rolletje in de camera en Hop On !

De nacht van San Juan of de midzomernacht, is een oud en traditioneel feest in veel Europese landen. In Spanje is het traditie om de zomer te verwelkomen met vele kampvuren en door knallende rotjes te gooien. Het feest wordt gevierd tijdens de nacht van 23 op 24 juni terwijl de kortste nacht van het jaar eigenlijk die van 21 juni is. San Juan wordt van Finland tot Brazilië in verschillende vormen gevierd. In veel van deze landen is de traditie om oude meubels of hout op straat of op het strand te verbranden, iets wat in steden als Barcelona, Alicante, Valencia en Málaga nog steeds gebeurt.

De Geboorte van de Heilige Johannes de Doper is een hoogfeest in de katholieke Kerk dat op 24 juni wordt gevierd. Rond dit feest zijn nog vele gebruiken, zoals vreugdevuren, die teruggaan op voorchristelijke midzomerfeesten die gehouden werden rond de zomerzonnewende.

Het Sint-Jansvuur is zo’n vreugdevuur, genoemd naar Johannes de Doper dat in vroegere eeuwen deel uitmaakte van de midzomerfeesten en reeds sinds de voorchristelijke tijd in vrijwel alle landen van Europa op 23 of 24 juni werd ontstoken.

1. Hans Mouton:
    25 juni 2023
    Zo, ik ben er even lekker voor gaan zitten, om jullie reisbeleving te bekijken.
    Mooie foto's, prachtige verhalen en indrukken geven jullie weer.
    geniet nog maar van alle momenten van de terugreis. Hans