Van Galicië naar Asturië

23 juni 2023 - Cudillero, Spanje

Vanochtend lieten wij de Galicische kust achter ons en reisden wij oostwaarts via A Coruña langs de noordkust richting Oviedo. Onderweg stopten we bij zo'n truckstop om onze sanitaire behoefte te doen en een kopje koffie te nuttigen. Nu heeft zo'n truckstop niet echt veel charme maar voor €3,80 zaten we wel met 2 koffie en een enorme Palmier (een vlinderkoekje) op het terras naar een vrouw te kijken die 2 Pitbull terriërs trachtte uit te laten. Als een natte vaatdoek wapperde ze achter beide honden aan. En wij lachen natuurlijk! De route voert ons verder langs de noordkust van Spanje en dat geeft ons prachtige plaatjes. Een van de plaatsen waar we ons zouden willen vestigen voor de nacht was Luarca. Echter de straten in dat dorpje waren zo nauw dat zelfs ik er klotsende oksels van kreeg. De weg naar de camping was een geitenpad waar auto's elkaar niet konden passeren. Ergo rechtsaf, rechtsaf en de doorgaande weg weer op. De volgende optie was Cudillero. een prachtig vissersdorpje dat net zo onbereikbaar voor campers is als Luarca maar waar de camping aan de doorgaande weg ligt. Camping L' Amuravela heette ons van harte welkom en niet veel later waren we gesetteld. Een Spaans wijntje in de cantina, gewoon omdat het kan en ach waarom niet we nemen er nog één want op één been kan je niet staan. Met de camper niet te doen maar te voet staan we in 20 minuten in het dorp. Een steile afdaling via een aantal trappen bracht ons in een prachtig dorpje. en met een ijsco in de hand flaneerden we langs de haven. Rond 18:00 uur hebben we datzelfde steile pad terug naar de camping genomen en ik moet zeggen dat naar beneden makkelijker was. Even later arriveerden we bij de camping en om dit heugelijke feit te vieren hebben we er nog maar een wijntje(s) op genomen. Na een verkwikkende douche zijn we bij de cantina een pizza wezen eten en om dit weg te spoelen een wijntje(s). Nu zitten we enigszins tipsy voor de camper en verzamelen we de moed om onze tandjes te poetsen en onder de wol te kruipen.

Oh ja, had ik al verteld dat ze hier in Spanje heerlijke wijntjes schenken?

Hasta ..hips..mañana

Cudillero is een pittoresk, klein vissersdorp gelegen aan de kust van Asturië, de "Costa Verde", één van de mooiste kusten van Spanje. Het heeft een ongeëvenaard panoramisch uitzicht over de Golf van Biskaje. In de 19e eeuw was het één van de belangrijkste havens van Asturë; tegenwoordig speelt het toerisme een steeds belangrijke rol in het economische leven. De toeristische attractie zijn de uitstekende (vis) restaurants, waar vooral de Spanjaarden zelf, maar ook steeds meer Fransen en Belgen graag komen. Vooral 's avonds is het er heel sfeervol
De gekleurde huizen liggen spectaculair tegen de torenhoge rotswanden aangeplakt, in de vorm van een natuurlijke amfitheater. Een spectaculair uitzicht hierop is vanaf de vuurtoren en uitkijktoren. Het dorp is uitgeroepen tot Cultureel Erfgoed en staan op de lijst van de Mooiste dorpen van Spanje, Los Pueblos mas Bonitos de España!

1. Milldred Bouwmeester:
    Cheers! 🥂🍻
  5. Hans Mouton:
    24 juni 2023
    Hans Mouton,
    ik lees dat jullie nog steeds erg aan het genieten zijn daar in Spanje , gaan jullie binnenkort
    voorzichtig richting Frankrijk? neem dan nog eerst maar een lekkere Spaanse! Cava1
    groetjes ui Rijnsburg 30gr.