La Douce France

4 juni 2023 - Martigny, Frankrijk

Vanmorgen scheen het zonnetje vrolijk onze camper in, en blijf dan maar eens liggen. Ontbijtje, een kopje koffie en richting Frankrijk. In de navigatie hebben we aangegeven dat wij tolwegen willen vermijden en dat zorgt voor een onverwacht mooie route door het noordwesten van Frankrijk en door het "Parc naturel régionale des caps et marais d'opale". Pittoreske dorpjes waar de kerkgangers na Gods woord een Ricard, Pastis of een Kir Royal nuttigen en de preek nog eens doornemen. Wij houden het bij een kopje koffie. De route voert ons verder langs de Somme en overal zie je de herinneringen aan deze afgrijselijke veldslag. En het begon allemaal met de moord op Aartshertog Franz Ferdinand (zie ook onze Spotify playlist).

Onze bestemming is camping "Des 2 Rivieres" in Martigny (Noord Normandië). Prachtig gelegen tussen, je raadt het al, 2 rivieren. We arriveren er zo rond 14 uur en hebben de hele middag om lekker te niksen. Lunchen, een boekje lezen kortom vakantie vieren. Vanavond staat kokkie Mike in de pannen te roeren alsof het een lieve lust is. In het avondzonnetje wordt een gezonde groentewok met kip weg gespoeld met een glaasje lokaal bier (La Goudale). Nog een wandeling en dan hup tussen de klamme lappen.

SLAG AAN DE SOMME: GROOTSTE VELDSLAG VAN DE EERSTE WERELDOORLOG

De Eerste Wereldoorlog kende een aantal zeer bloedige confrontaties, maar geen enkele was zo groot als de Slag aan de Somme in 1916. Tegen het verlies van honderdduizenden soldaten veroverden de Britten en de Fransen aan de Somme in vierenhalve maand tijd zo’n tien kilometer grond op de Duitsers. De eerste dag van de slag is, met 60.000 Britse slachtoffers, tegenwoordig nog steeds de meest dodelijke dag in een oorlog.

1. Petra Stad:
    4 juni 2023
    Lettie en ik hebben 2 x in Ieper gezongen. Was ontroerend. De "grote" oorlog heeft zoveel slachtoffers gemaakt.