Water, water en nog eens water…

3 juli 2019 - Vík í Mýrdal, IJsland

De dag begon met regen en daar eindigde de dag ook mee en daar tussenin nog veel meer water! We reden bijtijds weg van de camping omdat er vandaag best wel een rit op het programma stond. Als echte toeristen zouden we vandaag de Golden Circle doen. Een must voor iedere toerist en dus …waren wij vandaag ook toeristen. En wat doen toeristen behalve in colonnes touringcars langs de bezienswaardigheden tuffen… Ze maken selfies. We waarschuwen jullie maar vast als jullie de foto’s gaan bekijken.

De ontsnapping uit Reykjavik ging eenvoudig. Al snel zaten we op de ringweg en als je de juiste afslag neemt hoef je maar één keer rond. De weg kronkelde zich richting Geysir, onze eerste stop van vandaag. Maar ook ging de weg op en neer. En in één van die opwaartse bewegingen reden we de bewolking in. Meteen een reden om de mistverlichting van de camper uit te proberen. Het zicht was … laten we zeggen ik kon het stuur vinden. Niet veel later zetten we de daling in en schoten we weer onder het wolkendek. Na ruim 100 km arriveerden we bij Geysir. De “Wonders of Iceland” die we gisteren in het Perlan museum hebben gezien werden vandaag realiteit. Jullie moeten de foto’s en video’s maar zien. Werkelijk fantastisch. Elke 5 minuten spoot de geiser enorme hoeveelheden kokend water de lucht in. Overal zag je borrelende poelen en naar zwavel ruikende kraters. Harrie F. Kriele en Luc Hobbema (alter ego’s van Mike en Lettie) hebben een uitgebreid videoverslag gemaakt. Check it out!

Na Geysir reden we zo’n 14 km verder naar de Gullfoss een adembenemende waterval. Waar komt al dat water toch vandaan? Wat een natuurgeweld!

Na Gullfoss zakten we verder zuidwaarts om de snelweg 1 (ringweg IJsland) weer op te pakken richting Vik onze eindbestemming voor vandaag. Onderweg stopten we nog even bij de Seljalandsfoss, een mooie waterval maar vergeleken bij de Gullfoss een lekkende kraan. Even verderop was de Skógafoss aan de beurt. Deze waterval ligt in een prachtig groen gebied. Van grote hoogte stort het water naar beneden. Nadat de kiekjes vanaf beneden waren genomen hebben we de trappen naar de top beklommen. Ook daar was het uitzicht prachtig en we hebben onze “daily workout” ook weer gehad. Rond 17:00 uur arriveerden we in Vik. Een leuk kustplaatsje met mooie zwarte stranden gelokaliseerd op het zuidelijkste puntje van IJsland. Nadat de camper een plekje had gekregen en hij van zijn welverdiende rust kon genieten zijn we nog even het dorp in gelopen. Bij de IceWear store heb ik nog een mooie jas aangeschaft die ik ongetwijfeld de komende dagen aan jullie zal tonen. Eenmaal terug bij de camper is het enigszins verlaat dan toch eindelijk borreltijd.

Water is één van de belangrijkste bestanddelen voor het menselijk lichaam maar ik kan even geen druppel meer zien… Nou ja, nog één biertje dan!