Kortste campingbezoek ooit!

8 juli 2019 - Reyðarfjörður, IJsland

Nog voor kamp Holland ontwaakte reden wij stilletjes van de camping af. Je moet nu eenmaal geen onnodige risico’s nemen…

De route van vandaag bracht ons naar de oostkust van IJsland en bestond grotendeels uit wegen langs de fjorden. Bergen aan de ene en zee aan de andere kant. Er zijn slechtere dagen… Na zo’n 99 km doemde de eerste nederzetting op met de grappige naam Djúpivogur. Grappig hoor ik u zeggen… ja, ik moest meteen denken aan een icoon uit mijn jeugd ome Willem: Djúpie de Pöepie! HAHA. Oké, seniele oude vent hoor ik u denken maar ik geef u te doen ruim 3 weken met Lettie in een camper! Nee hoor (voordat ik weer boze reacties krijg) we vermaken ons meer dan prima. In Djúpivogur zijn we even gestopt omdat de gidsen aangeven dat dit “the place to be” is. We waren niet de enige die in die opruiende teksten zijn getrapt. Bussen vol toeristen stonden in de haven op zoek naar …. Ja, wat eigenlijk? Oké er zijn 2 koffiehuisjes en een informatiecentrum maar “that’s It”! De camper werd weer gestart en bij het verlaten van de dorpsgrens gilden we nog eenmaal in koor… Djúpie de Pöepie!

De volgende plaats die we naderden was Breiðdalsvík. Niets bijzonders maar een paar kilometers nadat we het dorp gepasseerd waren zagen we honderden wilde zwanen aan de kust. We hebben nog nooit zoveel zwanen gezien. De weg en het verkeer belette ons om een foto te maken maar geloof me het was prachtig om te zien. Zonder dat we het in de gaten hadden passeerden we Stöðvarfjörður en naderden we onze bestemming voor vanavond Fáskrúðsfjörður. Volgens diezelfde gidsen een prima plek vol vertier om te overnachten. De camping bereikten we via een karrenpad en zo te zien volop plaats. We stopten bij de receptie en deden de deur open toen een adembenemende lucht zich in de camper wurmden. Alsof we in een bad met trassie waren gestapt. Wat een stank! We stonden vlakbij de visfabriek en fermenteren was hun specialiteit. Deur dicht terug in zijn 2e versnelling en datzelfde karrenpad weer af. Dit bezoek heeft nog geen minuut geduurd. Onze wilde lunch plannen hebben we even in de koelkast gezet zodat onze magen zich even konden herstellen.

30 km verderop ligt Reyðarfjörður. Ook geen toeristische trekpleister (wat de gidsen ook zeggen) maar de lucht is fris.