Terug de drukte in!

1 juli 2019 - Reykjavík, IJsland

Na 2 weken in de rust te hebben gebivakkeerd werden we enigszins onrustig bij het aanzien van al dat verkeer op de weg. Na het verlaten van de relatieve rust van Stykkishólmur reden we richting Borgarnes. Een lieflijk dorp met een gezellig centrum. Omdat het even na 12 uur was leek het ons een goed idee om een kopje koffie met iets lekkers te nuttigen. Bij Café Brák werden we prettig onthaald en hebben we op een meer dan prettige wijze de tijd doorgebracht. Na Borgarnes reden we verder zuidwaarts naar Arkanes. Het verkeer nam toe! Daar waar Borgarnes ons prettig verraste ging dat bij Arkanes niet op. Na een kort verblijf was de volgende stop Reykjavik. De aanrijdroute was erg mooi en de camping was snel gevonden. We staan naast het voetbalstadion en natuurlijk een zwembad. Na een korte koffiepauze in het zonnetje (wat een verschil met gisteren) zijn we te voet naar het centrum gegaan. Een mooie wandeling die ons langs Höfði House bracht. Voor de Molloten onder ons een bekend gezicht. Voor de niet Molloten hier werd in 1986 een belangrijke ontmoeting tussen Gorbatjov en Reagan georganiseerd die symbool staat voor het eind van de koude oorlog tussen Rusland en de USA. Al snel liepen we op de Laugavegur (de winkelstraat van Reykjavik) waar we bedolven werden onder de souvenirwinkels en meer. Halverwege werd onze aandacht getrokken door “The Irishman” een werkelijk prachtige Ierse pub. Nou zijn Guinness en ik goede maatjes en mede ingegeven door “happy hour” (alles halve prijs) was verdere introductie overbodig. Een paar pints verder wandelden we weer over de Laugavegur toen ons oog viel op de Xmas shop. Hebben jullie het verslag van gisteren gelezen dan begrijpen jullie dat eraan voorbijlopen geen optie was. Met een nieuwe editie voor onze “tree of remembrance" (dank je Mathilda) wandelden we verder. Inmiddels knorden de magen en omdat Kokkie Mike vandaag een snipperdag had, zijn we brew and foodcafé “Bastard” met een bezoek gaan vereren. Een klein biertje en een dikke hamburger stilden de honger en na betalen (ja, dat moet ook in IJsland) liepen we verder. Vanuit een zijstraat hadden we mooi zicht op Hallgríms Church. Weer een staaltje van moderne architectuur. Een sober interieur maar wel een prachtig orgel. Omdat het vandaag exact een jaar geleden is dat de moeder van Lettie is overleden hebben we een kaarsje voor haar, mijn moeder en Elsbeth opgestoken. Eenmaal terug bij de camping restten ons een kopje koffie/thee en de constatering dat Reykjavik een mooie stad is.

Morgen gaan we met de “Hop On Hop Off” bus de overige sights van Reykjavik bekijken.