De toerist spelen…

24 juni 2019 - Akureyri, IJsland

Vandaag geen verplaatsing maar een toeristische dag in Akureyri. Vanmorgen rustig aan gedaan en na het ontbijt, sanitaire verplichtingen en een kopje koffie werden de wandelschoenen aangetrokken en richting down Town Akureyri gelopen. In IJsland zie je veel aparte kerken. Het schijnt dat de Vikingen er een aparte bouwstijl op na hielden. Zo ook in Akureyri. Ik vind het erg verfrissend! Eenmaal in de stad aangekomen (5 minuten lopen) werden we ondergedompeld in een gezellige winkelstraat. Winkel in en winkel uit. De totale buit… een koelkastmagneetje! Midden in het centrum staat er een hotdog tentje, zoals je die in de Scandinavische landen veel ziet. Lunch? Lettie had wel trek in een IJslandse Pølser. 3 uur later liep ze dat ding nog op te boeren. In ieder geval waar voor haar geld gekregen. Jan Smit heeft zijn imperium uitgebreid naar de Noordelijke regionen en een pizzaketen geopend. Onder een pseudoniem weliswaar maar ons kon hij niet foppen!

Op onze tocht door de haven kwamen we bij het theater van Akureyri. Prachtige architectuur met veel hout. Ik heb er maar een kiekje van geschoten voor het nageslacht. Via de supermarkt arriveerden we weer bij de camper. Tijd voor een kopje thee en wat overpeinzingen. Vroegáh als je op vakantie ging moest je je erg aanpassen aan gewoonten, gebruiken en beperkingen van dat land. Telefoneren met het thuisfront was een onderneming net zoals valuta wisselen bij de bank. In de supermarkten moest je maar doen met wat er toevallig aanwezig was voornamelijk lokale producten. Een krantje halen van een dag oud om de wereldse beslommeringen te volgen… We zijn nu een ruim een week onderweg en los van de prachtige omgeving blijft alles zoals het thuis ook is. Overal internet zodat we met Whatsapp en de blog onze vrienden en familie thuis op de hoogte houden van onze strapatsen. In de supermarkt vind je moeiteloos de producten die je thuis gewend bent aan te schaffen en ook het betalen gaat hier contactloos. Als ouwe lul verlang ik soms wel naar die goede oude tijd waarbij reizen nog meer een ontdekkingsreis was.

Zo tijd voor een biertje!

Ik haal de drone weer eens tevoorschijn en binnen een paar seconden dralen nieuwsgierige kinderen om ons heen. Ik heb eens een 360 graden filmpje gemaakt van ons uitzicht. Ik begin er al aardig behendig mee te worden. Slechts 1 kind met een snijwond!  Voor de avondmaaltijd staat een Marokkaanse Tabouleh op het menu en omdat ik toch bezig ben maak ik direct een Indiase curry voor morgen. Ja die dekselse kokkie Mike staat zich weer flink uit te sloven.

Morgen rijden we verder langs de noordkust en ronden we Tröllaskagi (Trollenland) en hopen weer mooie beelden voorgeschoteld te krijgen (die we dan weer met jullie delen natuurlijk). En wie weet een foto van een trol.

Lagen we gisteren nog in een thermaal bad morgen hoop ik in een bierbad te liggen www.bjorbodin.is/eng. Afdrogen is niet nodig (haha)!

Skøl

Oh ja… We lezen met veel plezier jullie reacties (blijf ze insturen). Op de vraag om tips voor ons zonsondergang/opkomst dilemma vonden we die van Rob en Angela “Zondergang” geniaal.

1. Ellen:
    24 juni 2019
    Erg leuk verhaal weer hoor, maar hoe zit het nu met de temperatuur? Begint ijsland al een beetje te ontdooien of is het nog steeds rond het vriespunt?
  2. Rob Rappa:
    25 juni 2019
    Wat een feest weer om jullie dagboek te lezen, IJsland is omringt met besneeuwde bergen. Gaan jullie deze bergen bewandelen? Wat een mooie omgeving, hebben jullie ook in het warme water gezeten.
  3. Leonora:
    25 juni 2019
    Is het tweemaal dezelfde kerk die je hebt gefotografeerd? Zo ja, weten die mensen die al die trappen beklimmen niet dat je aan de andere kant gewoon boven kunt parkeren? ;-)
    Veel plezier, ik leef/s lekker mee.
  4. Margo:
    25 juni 2019
    Ik geniet van jullie reisverhalen! Zo ben ik er ook een beetje bij :-) Heel stoer dat jullie deze reis maken! Heel veel plezier verder!
  5. Jolanda de Bruin:
    12 juli 2019
    Haha, Smid Jan, hij is leuk. Waar is de foto van Lettie happend in een Pølser ?