De zomer is begonnen!

23 juni 2019 - Akureyri, IJsland

Wat schetst onze verbazing …. De zon schijnt volop! En dus rap eruit en genieten maar. We gaan vandaag vroeg op pad. Húsavik, zo’n prettige gastheer, gaan we verlaten en we rijden naar Akureyri (de Parel van het Noorden). In het kamp van onze Franse vrienden was het nog rustig. Zondag en dan mocht er worden uitgeslapen. Rond 10 uur reden we, met volle tanks en lege toiletten naar de bakker voor een vers brood. De IJslanders houden van een stevig brood. Wij ook dus dat zit wel snor. Onze eerste stop is het natuurbad van Myvatn. Om 11 uur arriveerden we aldaar en afgaand op de sterke zwavellucht wisten we dat we goed zaten. Na een uitgebreide douche in het Adam/Eva kostuum kregen wij toegang tot de mineraalbaden met temperaturen tussen de 37-41 graden. 2 uurtje heerlijk poedelen en alle kwalen zijn verdwenen. Althans dat doet de folder ons geloven. Ach… het was heerlijk. Dat wij niet de enige zouden zijn was te verwachten maar rond 12 uur werden bussen met cruise-toeristen afgeleverd en veranderde de voertaal van IJslands in onvervalst Amerikaans. De Holland Amerika lijn was in Akureyri aangemeerd en de dagtochtjes vonden blijkbaar gretig aftrek. Rond 1 uur vonden wij het welletjes en reden we door naar Godafoss (waterval van de Goden). Volgens de IJslanders niet de grootste of hoogste van het land maar wel de mooiste. Ach… oordeel zelf maar. Wij vonden hem in ieder geval prachtig. Bij het verlaten van de parkeerplaats zagen we de bussen met Amerikanen alweer aankomen. Gauw wegwezen!

Het laatste stukje naar Akureyri zou nog 50 km in beslag nemen. Na 20 km was het ineens nog maar 15 km? Het was nog niet doorgedrongen of we werden een gloednieuwe 7 km lange tunnel in geloodst die dwars door een vulkanische berg is aangelegd. Blijkbaar was de bewegwijzering nog niet aangepast. Bij het uitrijden van de tunnel zagen we Akureyri aan de overkant van het fjord al liggen inclusief cruiseschepen.

We hebben de camping voor 2 nachtjes geboekt zodat we uitgebreid de parel van het noorden kunnen bekijken.

Toedeloe

Wij horen de cruiseschepen vertrekken, het is veilig om de stad in te gaan…

1. Gert Cupido:
    23 juni 2019
    Mooie verhalen en wat een belevenissen. Met de reddingboot hebben we een keer drie pitvissen van een wisse dood gered en dat was al zeer indrukwekkend. En over die cruiseschepen: de 120 cruiseschepen van rederij Carnival veroorzaken meer CO2 uitstoot dan alle auto’s van West Europa! Vertel dit maar eens aan die Amerikanen. Fijne reis verder en blijf ons op deze aangename wijze op de hoogte houden.