A Long and Winding Road..

7 januari 2017 - Turangi, Nieuw-Zeeland

Na de enigszins rustige dag van gisteren waarbij een bezoek aan de thermische mineraal baden van Tokaanu de grootste inspanning was ging de reis vandaag via Taupo naar Napier en Hastings. Het eerste deel van Turangi naar Taupo leidde ons langs de oevers van Lake Taupo en trakteerde ons op mooie plaatjes. Taupo is een mondaine badplaats met veel vertier rondom de oever van het meer. Na een lekkere bak koffie reden we verder oostwaarts naar Napier. De 145 km lange weg slingerde ons langs wisselende terreinen. Prachtige groene heuvels en vervolgens weer kale dorre grasvelden. Halverwege werd het landschap bergachtig en werden we getrakteerd op een mooie waterval. Napier staat bekend om zijn Art Deco bouwstijl en voerde ons direct terug in de jaren 20. Met een pakkende straatnaam als “Great Gatsby street” en een beetje fantasie zag je jezelf figuren in een film als “The Sting”. De boulevard bood ons een adembenemend uitzicht over de oceaan. De aquamarijne kleur van het water nodigde uit voor een dipje. Een andere attractie van Napier zijn de openbare toiletten ontworpen door de Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser. Om onnodig zoekwerk te voorkomen hebben we even navraag gedaan bij de plaatselijke VVV. De verdwaasde blik op het gezicht van de medewerkster stelde ons niet op ons gemak dat we in de goede richting zochten. Na enig zoekwerk bleken de toiletten van Hundertwasser zo’n 800 km noordelijk geplaatst te zijn. Foutje bedankt!!

Ondanks deze misser is Napier een heerlijke stad om te bezoeken. We eindigen onze reis van vandaag in Hastings zo’n 30 km ten zuiden van Napier. Het gelijknamige Holiday park was snel gevonden. De zwembroek aan en een verkoelende plons in het zwembad. Ach, er zit een 5 in de klok… PROOST !

1. Petra Stad:
    7 januari 2017
    Prachtig verhaal. Wist niet dat Hunderdwasser daar ook iets had ontworpen. Ken hem alleen van die straat uit Wenen. Vraag: hoe komen jullie toch aan die goede internetverbinding?
  2. Walter van Gerven:
    7 januari 2017
    Is die Hundertwasser echt zo'n ' zeikstraal', of iemand die geregeld naast de pot piest ?
    Mooi verhaal verder met een goed gevonden titel. Ben echt benieuwd of jullie genoeg ideeen blijven houden om elk verhaal zo'n songtekst mee te geven. Veel inspiratie en plezier toegewenst !
  3. Wilma Offerman:
    7 januari 2017
    Lieverds, geweldig om te lezen weer allemaal. Die lange ( en iets minder winderige ) roads herkennen wij wel een beetje van onze Canada reis, ook zo prachtig.....! We zijn stiekempjes wel beetje jaloers op jullie ( ik zeker... Hahaha) steeds opnieuw dat ontdekken, verwonderen, verbazen...over hoeveel mooie plekken onze moeder aarde ons biedt...Super toch al die cadeautjes waar jullie van mogen genieten. Echt een voorrecht, maar jullie van harte gegund allemaal. Liefs tot later xxx
  4. Josee:
    7 januari 2017
    Ontzettend leuk om jullie zo te volgen! Leuke verhalen en mooie foto's. xx van ons beiden