Via Normandië naar Bretagne

5 juni 2023 - Cancale, Frankrijk

Rond 10 uur reden we weg uit Martigny om vervolgens via Le Havre en Normandië naar Bretagne te rijden. Een rustige maandagmorgen op de weg totdat ineens een paar personenauto's van de andere weghelft door de vangrail probeerde te rijden. Een kromme vangrail en een enorme ravage tot gevolg. Gelukkig, voor zover wij konden zien, geen persoonlijke schade. Na een kort oponthoud reden we verder naar Le Havre. De brug over de Seine kunnen we ons nog goed herinneren. Wat jaren geleden reden wij hier ook overheen maar toen met onze oude camper. Onze trouwe volgers weten dat het met het motorisch vermogen van de oude camper matig gesteld was en deze brug was een ware beproeving zowel omhoog (ca. 30 km/u) als naar beneden (ca. 115 km/u). Naar beneden was trouwens een snelheidsrecord en alle inboedel deed van zich horen. Vandaag ging het soepel en werd de brug vlotjes genomen. In datzelfde jaar zijn we ook door Normandië gereden en hebben alle stranden aangedaan. Erg indrukwekkend en zeker de moeite van het bezoeken waard. Vanavond is het precies 79 jaar geleden dat de Geallieerden voet op de Normandische stranden zetten. Vandaag laten we Normandië links liggen (of eigenlijk rechts) en koersen we op Bretagne af.

Ons doel voor vandaag is Cancale. Een plaatsje tussen Mont St. Michel en St. Malo in. Cancale is wereldberoemd om zijn oesters en laten wij daar nou enorme trek in hebben! Op de camping aangekomen installeren we ons en vergapen ons aan het prachtige uitzicht over de oceaan. Langs de camping loopt de Grand Route 34. Deze 2000 km lange Douaneroute loopt om heel Bretagne heen. Wij hebben slechts een kleine etappe gelopen. Na een uur liepen we langs één van de vele stranden en viel ons oog op een Foodtruck alwaar oesters te koop waren. 13 oesters voor €12 !! Een plekje in de zon een glaasje Chardonnay erbij en het grote genieten kon beginnen. Wat een verwennerij ! Dat na deze proeverij de wandellust iets was getemperd lijkt me logisch en daarom namen we dezelfde route campingwaarts.

De lat lag hoog voor Kokkie Mike. Om na de oesters een smaakvolle maaltijd te fabriceren. Een liefdevolle groentewok en een worstje deed het water in de mond lopen. En zo komt ook aan deze heerlijke dag een einde. Een verslag schrijven met een kopje koffie erbij en lekker bijtijds tussen de klamme lappen.

Ooievaar...

Operatie Overlord was tijdens de Tweede Wereldoorlog de codenaam voor de grootscheepse landing door de westerse geallieerden op de Normandische kust van het door Duitsland bezette West-Europa. Operatie Overlord begon in de avond en nacht van maandag 5 en op dinsdag 6 juni 1944 met de grootste amfibische landing in de geschiedenis. 'Overlord' was het begin van de bevrijding van West-Europa. In Oost-Europa waren de Duitsers al aan het verliezen van de Sovjet-Unie en twee dagen daarvoor was Rome door de geallieerden veroverd.

De operatie startte met luchtlandingen en een massale amfibische aanval in de vroege morgen van 6 juni. Na de landing werd allereerst gepoogd het Normandische bruggenhoofd te behouden en uit te breiden. Diverse operaties werden hiervoor ondernomen en tijdens Operatie Cobra braken de geallieerden definitief door de Duitse linies. Toen de Duitsers in de val kwamen bij Falaise, was de strijd in het geallieerd voordeel beslist. De weg naar Parijs lag open en de Franse hoofdstad werd ingenomen. Men beschouwt de bevrijding van Parijs over het algemeen als het einde van Operatie Overlord.

1. Angela Lemmens:
    5 juni 2023
    Wat een mooie foto’s en zo fijn dat we mee mogen reizen
    Bon voyage 🚐
  2. Rob:
    5 juni 2023
    Geweldig die schaal oesters!
  3. Ellen:
    6 juni 2023
    Mooie route hoor! Jullie zijn zo te zien ook al lekker 'geland' in Frankrijk. Nu doorstoten naar Spanje zou ik zeggen 😉😀
  4. Luc de Beer:
    6 juni 2023
    Wat een fantastische ervaring om na een wandeling in een ongetwijfeld prachtige omgeving tegen een foodtruck met oesters aan te lopen… Soms kan het leven heel erg mooi zijn😊
  5. Petra Stad:
    Als "God in Frankrijk".