Vaarwel IJsland

10 juli 2019 - Seyðisfjörður, IJsland

De nacht werd ruw onderbroken toen rond een uur of 1 in de nacht een IJslandse caravan de camping op kwam rijden. Uitgebreid werd de plaats uitgezocht en de caravan op zijn plaats gezet. Natuurlijk kwam de elektrische schroevendraaier eraan te pas om de caravan waterpas te zetten. Zucht!

De volgende ochtend een kort ritje terug naar Egilsstadir alwaar wij in het centrum eens flink zouden gaan shoppen. Het is tenslotte de grootste plaats (ca. 2000 inwoners) van het oosten. De supermarkt was snel gevonden en ook de benzinepomp waar wij de camper goed hebben kunnen wassen. Hij ziet er weer “Otje Pietje” uit. Op zoek naar het centrum hebben we alle straten wel zo’n beetje gehad maar van een echt centrum is er geen sprake. Wel zagen we dat het Hollands kamp van “we zijn er bijna” hun tenten op de lokale camping hadden opgeslagen. Zij hebben vanavond de gezamenlijke afscheidsmaaltijd. Uiteindelijk zijn we maar naar Seydisfjordur gereden, onze eindbestemming. Van hieruit reizen we morgenochtend verder per ferry naar de Faeröer eilanden. En gelukkig maar, want de camping ter plaatse is niet helemaal berekend op de grote hoeveelheid vertrekkende campers en caravans. Raar eigenlijk, die ferry komt hier elke week. Wij hebben met pijn en moeite nog een plaatsje weten te bemachtigen en dat was al om 14 uur. Een Duits echtpaar had hun kleine bestelbusje ruim bemeten op het terrein gezet en waren bezig de stoeltjes buiten te zetten. Dit was van korte duur en met een zuur gezicht moesten ook zij de schaarse ruimte prijsgeven. Het staat hier stijf tegen elkaar. Het is nou 20:30 uur en nog steeds komen er voertuigen de camping op om vervolgens teleurgesteld het terrein weer te verlaten. Vanaf de camping hebben we vanmiddag een leuke wandeling gemaakt naar … je verzint het niet … een waterval. Een pittige klim en een adembenemend uitzicht. Na een korte siësta konden we alvast voor morgen inchecken en hebben we ook onze taxfree aankopen (jassen en fleece) bij het taxfree kantoor opgegeven. Krijgen we toch weer € 50 retour van de IJslandse belastingen. De zon schijnt vandaag in Seydisfjordur en dat terras in de zon schreeuwde naar ons om te komen zitten. Oké, een biertje erbij en genieten maar. Grappig dat dit cafeetje ook het cafeetje was waar we bij aankomst ons eerste kopje koffie hebben gedronken. De cirkel is rond! Hoewel de verleiding naar een tweede biertje groot was leek het ons verstandiger om richting de camping te gaan en een pannetje macaroni te maken. Lettie maakt er een lekkere salade bij en smullen maar.

Morgen moeten we ons om 9:30 uur melden bij de Ferry en varen we om 10:30 uur weg. Diezelfde nacht om 3 uur worden we in Tórshavn van boord geknikkerd. Dat wordt een rare aankomst.

Na 3 weken IJsland hebben we een paar conclusies voor jullie: het is een prachtig eiland en als je van natuur en rust houdt een absolute aanrader. De camper heeft onze verwachting meer dan waar gemaakt en de wegen zijn prima te berijden. De IJslanders zelf zijn erg op zichzelf op het norse af. Veel speelt zich binnenshuis af waardoor je in de dorpen een gezellige kern mist. Voor de toerist die ook graag een gezellig praatje wilt maken en een biertje drinken is dit tegenvallend. In een camper heb nog comfort, maar in een tentje of een klein camperbusje is het soms behelpen. Zeker met dit weer en temperatuur. Wij vonden 3 weken precies goed. Genoeg tijd om niet te veel te hoeven haasten maar toch elke dag iets anders te zien/doen.

Kveðja

1. Hennie:
    10 juli 2019
    Hoi Mike en Letty jullie hebben de bieromzet in IJsland wel op peil gebracht .
    Ze zien er allemaal lekker uit!
    Siets en ik doen het met een canja in Ibiza
    Smaakt ook prima !!!
  2. Agnes:
    10 juli 2019
    Leuk en interessant genoeg dus hoor een mooi avontuur! Goede reis terug.
  3. Ankie en Robert:
    11 juli 2019
    Wat een mooie verhalen schrijven jullie toch, heerlijk om te lezen. Goede reis en nog veel plezier voor de komende week. Dikke knuffel xxx
  4. Petra Stad:
    11 juli 2019
    Heb weer genoten van jullie verhalen. Vooral de beschrijving over de "we zijn er bijna" groep. Gweldig! Goede reis verder.
  5. Ilse en Arthur ;-):
    11 juli 2019
    ❤️ Heerlijk, heb genoten van jullie verhalen!
  6. Jeanneke:
    11 juli 2019
    Mike en Lettie, hartelijk dank voor het beeldende reisverslag. Ik heb ervan genoten! Volgens mij is ook een van de conclusies dat het een prachtige reis was. Goede reis naar huis. X
  7. Mathilda Schluter:
    11 juli 2019
    Wat zijn die 3 weken omgevlogen zeg ... tenminste, dat gevoel heb ik. Jullie hopelijk niet. Jullie hebben een mooie beschrijving van IJsland gegeven ... nu nog op zoek naar een uitgever. 😉
    Heel veel plezier op de Faeröer eilanden ... ben benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen daar.
  8. Jan en Leny:
    12 juli 2019
    Weer een mooi verhaal en je kan tevreden zijn als het kringetje rond is.
    Het van boord knikkeren is dat een beetje zachtjes gegaan.
    Veel plezier verder.
  9. Jolanda de Bruin: