We’re on the road to Nowhere

24 januari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dag Kaikoura, je was een fijne gastheer. Via de highway 1 reden we via de kust naar Christchurch. Dat ging niet helemaal vlotjes. Delen van die weg zijn er niet meer en de spoorlijn die parallel loopt ligt bedolven onder het puin. Via vele omleidingen komen we dan toch aan in Christchurch. Vanavond zullen we hier overnachten maar vanmiddag rijden we door naar de “Banks Peninsula” ten zuiden van Christchurch. De eindbestemming is Akaroa, een Franse nederzetting. Halverwege stoppen we, op advies van het Nieuw-Zeelandse stel dat we “Catlin’s Inn” in Owaka hebben ontmoet, even bij “Birdlings Flat”. Een prachtig zwart kiezel strand. Toen ik de vloedlijn aan het bewonderen was lette ik even niet op wat resulteerde in een nat pak. Die golf was toch iets groter dan ik had ingeschat. Verder richting Akaroa rijden we door een omgeving die wij beide nog niet eerder hebben gezien. Dan weer weilanden, berglandschappen, heuvels, groen, meren, rivieren…. Kortom te veel en in een ongewone combinatie. Wat wel erg grappig was is dat we regelmatig borden langs de weg tegenkomen zonder dat er iets op staat! Dan maar hopen dat je de goede kant oprijdt. Ach, we hebben er gewoon van genoten.

Franse Immigranten hebben zich als eerste gevestigd in Akaroa en zoals je dat van de Fransen gewend bent komen ze hier rond voor uit. Niet alleen straatnamen in het Frans, de bouwstijl doet Frans aan en Akaroa straalt een gezellige mediterrane sfeer uit. Het is alsof je de set van “Allo Allo” in stapt… “Good Mowning”.  We hebben hier een paar gezellige uren doorgebracht. In het dorp was een optocht van oude auto’s en op een terras speelde de Nieuw-Zeelandse “Mark Knopfler”. En dat deed hij niet onverdienstelijk. Zo aangenaam dat we het terras met een bezoekje hebben vereerd.

De terugreis duurde iets langer dan gepland. En dat kan iets te maken hebben dat we een bord gemist hebben (of er stond niets op). Zo belanden we rond 5 uur in de middagspits van down Town Christchurch. Eerlijk gezegd wisten we ook niet precies waar we naar toe moesten om bij de camping te komen. We deden maar wat! Uiteindelijk arriveerden we even na zessen op onze bestemming. De magen waren al flink aan het knorren en hopla, hij toverde een heerlijke “Butter Chicken Curry” met rijst en salade uit zijn koksmuts.

Morgen nog een dag sightseeing in Christchurch en dan vliegen we door naar Melbourne. We gaan Nieuw-Zeeland missen. Wat een prachtig land en lieve mensen. Lettie heeft al een lijstje opgesteld met “Things to do when we come back”.

“Als je niet weet waar je naartoe gaat, ga je altijd in de goede richting”

1. Jan en Leny:
    24 januari 2017
    Geniet lekker van jullie laatste dag in Nieuw-Zeeland. Jullie nemen mooie herinneringen mee.
  2. Ellen:
    24 januari 2017
    Wat een mooi eerste gedeelte van jullie reis.... op naar het volgende. Goede vlucht morgen.
  3. Mathilda Schluter:
    24 januari 2017
    Gelukkig maar dat jullie met een camper onderweg zeg, dan hoef je tenminste niet de hele dag in een nat pak rond te blijven lopen.....hahaha....

Heerlijk toch om een terrasje te pakken als er ergens goede muziek wordt gespeeld....dat noem je vakantie!

Prachtige lijfspreuk waarmee je dit verhaal afsluit Mike, die ga ik onthouden!