A Whole Lotta Rosie

25 januari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zo, alweer het laatste verslag vanuit Nieuw-Zeeland. Vandaag een bezoek aan Christchurch. Rond 10 uur nemen we de bus naar het centrum. Je verwacht bij een centrum van zo’n grote stad veel hoogbouw maar niets van dit alles. Nog steeds zie je de effecten van de aardbeving van 2011. Als bouwvakker heb je voorlopig werk genoeg. Ondanks dit alles is het toch een indrukwekkend centrum. Het meest aangrijpend is de Christchurch Cathedral. Hierover is men het nog niet eens of het gesloopt en herbouwd moet worden of gerestaureerd. Op een van onze foto’s zie hoe de kathedraal er nu voorstaat. Tja...zeg het maar.

Er zijn verscheidende manieren om de stad te bekijken, maar wij kiezen voor de tram (hoe kan het ook anders als HTM-er). Er rijden 5 historische trams langs 16 opstappunten en je bent vrij om in- en uit te stappen. De bestuurder vertelt over de belangrijke bezienswaardigheden. Ze hebben hier ook een diner-tram. Ik heb direct Bobby van Galen (eigenaar Hoftrammm) gemaild en verteld dat ze hem na-apen. Hij moest erom lachen en vertelde dat hij juist het idee uit Christchurch en Melbourne heeft opgedaan.

Toeval bestaat niet zeggen ze, maar toen we aan boord van de tram stapten werden we direct herkend door de Nederlanders die we een aantal dagen ervoor hadden geholpen met hun camper. Voor hun zat de vakantie er bijna op, maar ook zij hadden een waanzinnig verblijf gehad. Iets in hun spraak verraadde het al maar op de vraag waar ze vandaan komen riepen ze volmondig het “Westland”. Ik nog heel stoer…”toch niet Poeldijk hè”. En ja hoor ... Bingo! Niet veel later gingen we weer onze eigen weg. Terwijl ik dit schrijf zitten ze al op 10.000 meter hoogte.

Een grappig fenomeen zijn de foodtrucks. Overal zie je ze staan met allerlei hapjes en drankjes. Toen we de foodtruck van Dimitris tegenkwamen was Lettie niet meer te houden. Dan komen die Griekse roots weer naar boven en moet er een pita Souvlaki gegeten worden. En, hij was erg smakelijk. Ik miste alleen een glaasje Retsina erbij.

Christchurch heeft een mooie botanische tuin en die hebben we natuurlijk ook bezocht. Helaas dat juist vandaag de hooikoorts in zijn volle heftigheid kwam opzetten. Al proestend en niesend (mijn zakdoek kreeg er spierpijn van!) heb ik de bloempjes bekeken. Vooral de rozentuin was prachtig.

Rond 4 uur hebben we de bus teruggenomen naar de camping en ter afsluiting een Speight “Gold Medal Ale” genuttigd. Erg aangenaam maar voor ons zijn de winnaars van de Nieuw-Zeeland bier test : Mac’s Brewery uit Nelson met voor mij de “ Three Wolves Pale Ale” en voor Lettie de “Sassy Red”.

Morgenochtend mogen we wat later uitchecken op de camping en rond 16:00 uur vliegen we naar Melbourne. Morgen is het ook Australia Day (Nationale feestdag) en in de stad is er een groot Foodtruck festival en een heleboel muziek. Dus koffers in het hotel en het feestgedruis in!

Het volgende verslag komt vanuit Australia.

Cheers Mates

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Angela Lemmens:
    25 januari 2017
    Geniet nog van Christchurch en morgen een goede reis naar down under
  2. Henk en Betty:
    25 januari 2017
    Super leuke reisverhalen,wij vinden dit schitterend hou vol
  3. Jan en Leny:
    25 januari 2017
    Prachtige foto's. Leuke trams. Weer een mooi verslag . Dank dat we Nieuw-Zeeland vanaf deze kant mee mochten maken. We zijn benieuwd naar wat jullie in Australië gaan beleven.
  4. Milldred Bouwmeester:
    Die Poeldijkers kom je ook overal tegen he. Haha
  5. Elsbeth de Bruin:
    25 januari 2017
    Fantastische verhalen over NZ. Helemaal jullie. Land zo te lezen; de lekkerste biertjes, het mooie decor van de Hobbits en Lord of the Rings en trams. Veel plezier met de Aussies. Op naar nieuwe proeverijtjes!
    Big Hug
  6. Thea:
    26 januari 2017
    Echt heerlijk om jullie verhalen elke dag te lezen. Dag Nieuw Zeeland en nu op naar Australië, de kangaroes, struisvogels en koala's. Met uitzondering van de koala's ook heerlijk om te eten trouwens. Groetjes vanuit een koud maar zonnig Nederland!
  7. Peter Naber:
    26 januari 2017
    Ben benieuwd hoe jullie route loopt in australie?
  8. Rob Rappa:
    26 januari 2017
    Leuk om zo mee te reizen veel moois voorbij zien komen geniet er van en groetjes van een koud landje