Fly Like an Eagle

14 januari 2017 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

We werden vanmorgen bijtijds wakker en het eerste wat we deden was naar de bergen kijken. Het was nog steeds bewolkt….

Al om 9 uur stonden we bij het boekingskantoor om te informeren naar de vlucht en zoals het er nu uitzag zou de vlucht doorgaan. Het weer kon elk moment omslaan. Om 9:45 werden we weer verwacht en dan zouden we het definitief horen. Dan maar een kopje koffie. Om 9:45 kwam het verlossende woord… Het gaat door!! Na het wegen van de kilootjes en de veiligheidsinstructie reden we met een busje naar het Helikopterplatform. Het weer werd steeds slechter en het was niet zeker of we een landing op de gletsjer konden maken. Even na tienen gingen we dan toch eindelijk de lucht in voor een rondvlucht boven de Fox Glacier. De regen kwam inmiddels al gestaagd naar beneden en de beloofde landing kon helaas om veiligheidsredenen niet doorgaan. Maar wat een ervaring! Veel te snel arriveerden we weer bij ons startpunt. Nog nagenietend zaten we alweer in de camper verder zuidwaarts.

Wat jullie nog tegoed hadden was de avondwandeling door het regenwoud. Nadat de zon onder was en wij ons warm gekleed hadden, wandelden we richting de ingang van het bos. Geen verlichting en dus voetje voor voetje het pad af. Na een paar meter zagen we links en rechts allemaal lichtgevende puntjes. Een sprookjesachtig beeld alsof er overal kerstversiering was opgehangen. Na een half uur eindigde het pad waar het ook begonnen was en hobbelde we naar de camper.

De rit van vandaag voerde ons vanuit Fox Glacier via Haast (echt waar) naar Wanaka. Natuurlijk zagen we weer prachtige kustlijnen en adembenemende vergezichten maar we ontdekten een nieuw fenomeen te weten “Townships”. Tja, hoe zal ik ze beschrijven? Het zijn geen dorpen maar een bundeling van gebouwen (general store, motel, een benzinepomp etc.) die je tegenkomt in de “middle of nowhere”. Belangrijk is in de gaten te houden hoe ver het is naar de volgende benzinepomp. Dat kan soms even duren. Haast is zo’n township en toen we hier wegreden had je het gevoel of je de beschaving achter je liet. Een uur later kom je Makarora tegen. Toen we de naam hadden uitgesproken waren we er alweer doorheen. Makarora ligt aan de oever van Lake Wanaka. De plaats Wanaka aan de andere kant en dat neemt zo’n anderhalf uur in beslag. Warnaka is een populair vakantieoord wat met name is toegespitst op de wintersport.

De camping ligt op 10 minuten lopen van het dorp en nadat we kwartier hadden gemaakt besloten we Warnaka te verkennen. Na 5 outdoor winkels te hebben bezocht viel onze blik op “The Speights Ale House”. Enerzijds nieuwe bieren waarvoor we ons verantwoordelijk voelen die voor jullie te proeven, anderzijds het was er “Happy Hour” en daar houden we van. Negen verschillende brouwsels en maar 1 happy hour, ga er maar aan staan! Aan Lettie had ik niet veel vandaag. Zij stortte zich vol overgave op de Sauvignon Blanc uit de Marlborough streek. Stuk voor stuk waren het smakelijke biertjes maar mijn nummer 1 blijft de ”Three Wolves Pale Ale” van Mac’s Brewery uit Nelson. Samen met een lichte doch voedzame maaltijd wandelden we weer terug naar de camping. Al die nieuwe ervaringen moesten nog even verwerkt worden.

1. Angela Lemmens:
    14 januari 2017
    Weer in een woord prachtige foto's
  2. Agnes:
    14 januari 2017
    Geweldig die glimworm-wandeling en die helicoptervlucht vergeet je ook nooit meer! Ik ben jaloers
  3. Milldred Bouwmeester:
    14 januari 2017
    Geweldig verhaal weer. En hoe was de witte wijn? Gaaf een helikoptervlucht. Veel plezier verder.
  4. Ellen:
    14 januari 2017
    Erg indrukwekkend allemaal. Ook die bierproeverij is een hele uitdaging lijkt me. Maar goed dat jullie zo goed getraind zijn met jullie eigen campertje, of hebben jullie andere voorbereidingen gedaan om deze rollercoaster van indrukken aan te kunnen? Weer een nieuwe vraag voor vraag het aan Mike.
  5. Peter:
    14 januari 2017
    Hi ziet er goed uit!!! Hier is t koud dus blijf nog maar ff daar down under ziet er echt schitterend uit En tip me voor het beste biertje Goede nieuws hier is dat ik kaartjes heb voor de kampioenswedstrijd in mei net op tijd had mezelf uitgeroosterd Gr van ONS
  6. Mathilda Schluter:
    14 januari 2017
    Zo...weer even wat achterstallig leeswerk ingehaald!
    Wat beleven jullie een hoop. Fijn dat die helikoptervlucht toch door kon gaan. Nou ja, dat de chopper niet kon landen op de gletsjer, maakt dat jullie een goede reden hebben om nog eens een keer terug te gaan!
    Wel hard werken in jullie vakantie: 9 bouwsels in 1 uur....ga er maar aan staan...haha...
  7. Hans Mouton:
    17 januari 2017
    helikopter, wow, lijkt ons prachtig, overigens
    mooie verhalen en plaatjes. genieten jullie
    maar lekker hier alles oké.
    groetjes van ons.