River Deep Mountain High

13 januari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag is onze 14e dag in Nieuw-Zeeland en het voelt alsof we er al veel langer zijn. Als we de verslagen van Auckland lezen lijkt het alweer zo lang geleden. We genieten elke dag weer met volle teugen.

Vandaag gaan we verder zuidwaarts en gaan van de Great Westcoast Highway over in Glacier Country. Het kustlandschap gaat langzaam over in een bergachtig terrein met veel Gletsjerrivieren. Veel van deze rivieren moeten worden overgestoken via 1-baans bruggen. Dat is even spannend want bij sommige heeft het tegemoetkomend verkeer voorrang maar kan je de overkant niet zien. En daarom vol gas en hopen op het beste. Onze eerste stop is Franz Josef Glacier. Een wintersport dorpje aan de voet van de Southern Alps. Het is bewolkt en we kunnen helaas de bergtoppen niet zien. En dat is jammer want we willen met een helikopter een rondvlucht maken over deze bergtoppen. Na een kop koffie rijden we door naar Fox Glacier zo’n 30 km verderop. Het weer blijft hetzelfde en we rijden naar Lake Matheson. Hier begint een prachtige wandeling rondom het meer omgeven door een regenwoud. De wandeling neemt zo’n anderhalf uur in beslag en is adembenemend. Het uitzicht over het meer met daarachter de bergen past op een ansichtkaart. Langzaam komt ook de zon door en hoopvol kijken we omhoog.

Onderweg komen we ook groepen met Chinezen tegen. Het blijven rare reizigers. Mocht ik tien jaar geleden hebben kunnen investeren in China dan had ik al mijn geld gezet op spiegels en selfiesticks. Als volleerde modellen poseren ze in een houding die uren van oefenen voor de spiegel verraadt. De mooiste uitzichten worden tenietgedaan door een stompzinnige grijns of een zwoele blik in de camera. En zo snel ze zijn gekomen zo snel zijn ze ook weer weg.

In Fox Glacier vinden we een camping en in het dorp proberen we toch nog een helikoptervlucht (Fox Glacier en Franz Josef Glacier en Mt. Cook) te boeken. Tien over vier en tien over vijf hebben nog plaatsen en we zetten ons op de passagierslijst. Om halfvier krijgen we te horen dat beide vluchten wegens beperkt zicht zijn gecanceld. Morgenochtend om tien over tien is er nog een kans. Laten we hopen dat de weergoden ons goedgezind zijn.

Even een tipje voor diegene die een reis naar Nieuw-Zeeland en/of Australië aan het plannen zijn. Als Hollanders zijn we gek op korting en de “Top 10” pas (https://top10.co.nz) geeft korting op campingsites, overtochten etc. Hij kost je eenmalig iets van NZD 49 maar die haal je er zo uit.

Voor vanavond staat de Minnehaha Walk op het programma. Het is een wandeling in het donker door het regenwoud verlicht door glimwormen.

Speciaal voor Thea, de vogel op de foto is de “Weka”. Ik heb er nog een kiekje voor je bijgedaan.

See you later !

1. Agnes:
    13 januari 2017
    oh mooi zeg! ik heb daar ook gelopen, zo grappig:-)
  2. Jan en Leny:
    13 januari 2017
    Wat zijn jullie lekker aan het genieten, wij ook door te lezen en het kijken van de foto's.
  3. Nicole:
    Wauw!!
  4. Rob Rappa:
    15 januari 2017
    Door al die mooie plaatjes reizen we in gedachten mee met jullie heerlijk veel moois, angela
  5. Josee:
    15 januari 2017
    Het is elke keer weer een feest om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. xx