Kangoeroe Eiland

8 februari 2017 - Victor Harbor, Australië

Ja ja, de zomer is terug. Na een regenrecord in South-Australia is het vandaag 41 graden!! We waren er vroeg bij vanochtend en daarmee getuigen van een mooie zonsopkomst. Na een ontbijt met veel honing (hierover later meer) en de gebruikelijke ochtendrituelen reden we iets voor tienen richting Cape Jervis. We hebben voor de 60 km meer dan voldoende tijd want we hebben de ferry van 15:00 uur naar Kangaroo Island (KI). Rond 11 uur arriveren we bij Cape Jervis en daar is letterlijk geen ruk te doen. Na wat onderzoek van Lettie weet ze op 10 km afstand Rapid Bay te vinden op de kaart. En met 41 graden is een verkoeling meer dan welkom. We komen op een zandpad terecht dat overgaat in een asfaltweg en ons over een bergkam leidt. Aan de andere kant zien we een prachtige baai met witte stranden. De camper parkeren we met de voorwielen op het strand en 2 minuten later ligt Mike proestend in het water, heerlijk… Aan Rapid Bay brengen we de komende 2,5 uur door.

KI (Kangaroo Island) is een natuurreservaat met heel veel inheemse dieren. En ze doen er alles aan om het ecosysteem in stand te houden. Het is dan ook ten strengste verboden om vossen, konijnen, aardappelen en honing mee te nemen. We herinneren ons nog de passage van de staatsgrens maar toen konden we ons nog beroepen op onwetendheid. Vandaar dat we vanmorgen veel honing hebben genuttigd en het restant hebben weggegooid. In onze gedachten zagen we bij de ferry al speciale honinghonden klaar staan die feilloos onze flacon honing wisten op te sporen en dat we vervolgens in boeien door de Australische honingpolitie als criminelen worden afgevoerd. Kijk van die vossen en konijnen snappen we. De aardappelen…. Nou vooruit, maar honing!! Wellicht komen we deze dagen achter de reden. Bij de ferry en bij de aankomst is niemand ook maar in geringste mate geïnteresseerd in onze bagage. Om 14:30 uur zijn we ingecheckt en rijden we de camper achterwaarts de veerboot op. De overtocht duurt 45 minuten en onderweg worden we begeleid door een paar dolfijnen en een groep pinguïns. De aankomst in Penneshaw is wel grappig. Wij zoeken naar een haven maar uiteindelijk leggen we gewoon aan bij het begin van de weg. We blijven 3 dagen op KI en hebben 2 overnachtingen. Het bijzondere is dat als je alles apart boekt je veel meer kwijt bent dan als een pakket. De overtocht inclusief de 2 overnachtingen is 6 AUD goedkoper dan alleen de overtocht! Ja, daar houden wij Hollanders van.

KI is een flink eiland, zo’n 150 in lengte en 75 km in breedte. Kingscote is onze overnachtingsplaats en tevens grootste plaats van het eiland. Van Penneshaw naar Kingscote is het 60 km en onderweg komen we al een aantal bezienswaardigheden tegen. We stoppen in Emu Bay en de naam verraadt de aanwezigheid van Emu’s. Niets is minder waar, maar we vinden er wel een heleboel pelikanen. Wat een prachtige vogels zijn dit. Na een wandeling en een paar koele voeten rijden we verder naar Kingscote. Hier tanken we en doen de boodschappen (nee, geen nieuwe honing).

Morgen en overmorgen verkennen we KI en hopelijk gaan we jullie mooie foto’s laten zien.

Oh, voor de jongere generatie, de titel “Kangoeroe Eiland” is een hit geweest van “Het Cocktail Trio”.

1. Peter Naber:
    8 februari 2017
    Heel mooi eiland. Vergeet vooral niet naar Paul's Place (animal sanctuary) te gaan.
  2. Isaura:
    8 februari 2017
    Ik loop een paar dagen achter met het lezen van de verhalen van jullie schitterende vakantie (ik was zelf een paar dagen weg), ga dit weekend alles lezen!
    Voor nu, wacht ik rustig af op de foto's van de Kangaroo islands.
  3. Jeanneke:
    8 februari 2017
    Wat heerlijk om een beetje met jullie mee te kunnen reizen dankzij de beeldende verhalen. Hartelijk dank daarvoor! Is het wel aangenaam vertoeven met 41 graden of is het gewoon bloedheet?
    Veel plezier!
  4. Peter:
    Dag Lettie en Mike,

Vandaag op mijn vrije dag heb ik tijd genomen om jullie mooie verhalen te lezen. Wat een fantastische reis zal dit voor jullie zijn. Geniet er nog maar lekker van. Groeten. Peter
  5. Mathilda Schluter:
    9 februari 2017
    Wow....wat een mooie foto van de zonsopkomst! Mag je trots op zijn !
  6. Jan en Leny:
    10 februari 2017
    Heel mooie foto's.
  7. Hennie:
    10 februari 2017
    War een ervaring om pinguïns en dolfijnen om je heen te zien
    Echt een reis van je dromen